loader image

جستجو

Qatar has become a key ally of the Biden government

 سی‌ان‌ان‌: قطر به متحد کلیدی دولت بایدن تبدیل شده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به میانجگیری قطر در مذاکرات واشنگتن با طالبان، تاکید کرد که قطر به متحد کلیدی دولت بایدن تبدیل شده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری سی‌ان‌ان در یادداشت تازه خود به‌قلم «تمارا قبلاوی» و «اوین مک سویینی» نوشت: قطر در راه تبدیل شدن به متحد اصلی غیر ناتو آمریکا است که این مسئله نشانه‌ای از ارتباط روزافزون آن با برنامه جهانی واشنگتن است.

امیر «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» -اولین رهبر عرب خلیج‌فارس- بود که روز دوشنبه از کاخ سفید بازدید کرد. این سفری است که بر جاه‌طلبی بی‌وقفه این کشور کوچک برای باقی ماندن به عنوان یک بازیگر کلیدی بین‌المللی و توانایی آن برای خروج از انزوا پنج‌ساله آن تأکید می‌کند.

در ماه ژوئن سال 2017، عربستان، امارات، مصر و بحرین روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با دوحه قطع کردند و دوحه را متهم کردند که با مخالفان از جمله گروه‌های اسلام‌گرا و ایران رابطه دارد.

اما قطر ایستادگی کرد و به نظر می رسد که نظراتش تغییر کرده است. این سومین کشور خلیج‌فارس پس از کویت و بحرین خواهد بود که عنوان متحد اصلی غیر ناتو آمریکا را به دوش می‌کشند. بایدن گفت: «فکر می‌کنم مدت‌هاست که این کار به پایان رسیده است.»

از قضا، همان سیاست‌هایی که به قطر توسط همسایگانش اتهام زده شده بود، ممکن است همان چیزی باشد که قطر را به کانون توجه بین‌المللی بازگرداند.

در سال 2020، قطر مذاکرات واشنگتن با طالبان را میانجیگری کرد، که حاصل چندین دهه روابط اغلب بحث‌برانگیز آن با این گروه افراطی بود. این گفتگوها به عنوان مذاکرات پیشرو برای خروج آمریکا از افغانستان بود. دوحه همچنین سال گذشته با تسهیل تخلیه نیروهای آمریکا از افغانستان، این خروج ناموفق را تسهیل کرد و به مرکزی برای سفر به کابل تبدیل شد.

به نظر می‌رسد که روابط صمیمانه دوحه با تهران نیز نتیجه داده است. در حالی که ایران و آمریکا به برهه حساسی در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 می‌رسند، به نظر می‌رسد دوحه درگیر دیپلماسی خود است. سفر شیخ تمیم به واشنگتن تنها چند روز پس از سفر دیپلمات ارشد وی به تهران انجام می‌شود. مشخص نیست که آیا او پیامی را به همراه داشته است یا خیر.

قطر، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است و همچنین یکی دیگر از نقاط جهان است که برای کمک به برنامه‌ریزی اضطراری در صورت اختلال در تامین انرژی در اروپا در صورت حمله روسیه به اوکراین، ایفای نقش می‌کند.