loader image

جستجو

The death of the leader of ISIL

سی‌ان‌ان: هلاکت رهبر داعش پایان کار این گروه نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» در یادداشت خود به بررسی این موضوع که کارشناسان هشدار داده‌اند که هلاک رهبر داعش پایان کار این گروه نیست، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، پایگاه خبری سی‌ان‌ان در یادداشت خود به‌قلم «تامارا قبلاوی» و «ایون مک سوینی» نوشت: خلافت داعش دوباره رهبر خود را از دست داد. در ظاهر، یورش کماندویی آمریکایی به سوریه که منجر به کشته شدن «ابو ابراهیم الهاشمی القریشی» -سرکرده داعش- شد، ممکن است تعیین‌کننده به نظر برسد، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که احیای مجدد این گروه احتمالاً ادامه خواهد یافت.

شاید بایدن از هیاهویی که بعد از این ماجرا ایجاد شد، مانند پیشینیانش که «ابوبکر البغدادی» بنیانگذار داعش و اسامه بن لادن، رهبر القاعده را به قتل رساندند، استقبال کند، اما کارشناسان داعش این ادعا را که این ماجرا ضربه مهلکی به این گروه وارد نموده، رد کرده‌اند.

اما گروهی که نسل‌کشی، اعدام‌های دسته‌جمعی و سرکوب را انجام می‌دهد، ثابت کرده‌ که همچنان یک نیروی سخت و محکم است. گزارش سازمان ملل که روز جمعه منتشر شد، حاکی است که این گروه تروریستی با شکست فاصله زیادی دارد. بر اساس تحلیل سازمان ملل، در واقع، با حضور رو به رشد این گروه در افغانستان و غرب آفریقا، همچنان یک نیروی قدرتمند در عراق و سوریه به نظر می‌رسد.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، داعش حتی قبل از نابودی‌اش، چندین تن از اعضای ارشد خود را از دست داده بود. با این حال این گروه همچنان یک تهدید است. بی‌ثباتی در عراق و سوریه نشان می‌دهد که احتمال ظهور مجدد داعش در منطقه را نمی‌توان رد کرد.

در عراق، داعش تقریباً روزانه حملاتی را انجام می‌دهد. مقامات لبنانی می‌گویند که در شهر طرابلس بستر مناسبی برای به کارگیری نیروهای داعش پیدا شده است. سازمان ملل هم می‌گوید داعش شاید هنوز 50 میلیون دلار در خزانه خود دارد و ممکن است تا ۱۰ هزار جنگجو در سرتاسر سوریه و عراق داشته باشد.

افزایش خشونت‌های داعش، مقامات امنیتی منطقه را به خطر انداخته است، دقیقاً به این دلیل که تصویری تیره‌تر از دوران اوج این گروه نمایان شده است. گروه‌های مسلح از جمله ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروهای شیعه تحت حمایت ایران، نبردهای چند ساله‌ای را انجام دادند که در نهایت منجر به نابودی قلمرو داعش شد. اکنون داعش عملاً وجود ندارد. گسترش آن قابل تشخیص است، اما به نظر می‌رسد از یک جا نشأت نمی‌گیرد.