loader image

جستجو

بایدن

سی‌ان‌ان: چالش‌های بایدن در سال 2022

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به مشکلات سیاست خارجی دولت بایدن در سال 2021، به چالش‌هایی که وی در سال جدید با آن‌ها روبرو خواهد شد پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان در یادداشت تازه خود به‌قلم «آرون دیوید میلر» نوشت:‌

برای سیاست خارجی بایدن ثابت شد که سال 2021 عمدتاً سال پاکسازی آشفتگی‌های قدیمی ‌و ایجاد چند آشفتگی جدید است. بایدن تصمیم گرفت صدماتی را که ترامپ به جایگاه آمریکا در جهان وارد کرده بود، جبران کند. پیوستن مجدد به معاهده آب و هوایی پاریس، ترمیم روابط با ناتو، بازپرداخت هزینه سازمان بهداشت جهانی و از سرگیری مذاکرات با ایران، همگی به بهبود وضعیت آمریکا در کنار متحدانش کمک کرد و به دشمنانش یادآوری کرد که این کشور همچنان یک قدرت در صحنه بین‌المللی است.

به نظر می‌رسد خروج بی‌نظم آمریکا از افغانستان و دیپلماسی در برابر فرانسه که پاریس را بر سر قرارداد زیردریایی استرالیا، آمریکا و بریتانیا به بیگانه تبدیل نمود، برخی از متحدان را در مورد صلاحیت و اعتبار دولت بایدن نگران کرد.

به علاوه، بحران جاری در سیاست آمریکا که با حمله ژانویه به ساختمان کنگره این کشور بوجود آمد، نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در سال 2024 برنده کاخ سفید می‌شوند.

اوکراین احتمالاً موضوع شماره یک در سال جدید خواهد بود. حتی اگر استفاده بایدن از بازدارندگی و دیپلماسی مانع از تهاجم روسیه شود، اوکراین احتمالاً برای مدتی آینده روابط آمریکا و این کشور را مختل خواهد کرد.

سنای آمریکا برای ماه ژانویه رای‌گیری در مورد اعمال تحریم‌ها علیه شرکت خط لوله گاز طبیعی روسیه را برنامه‌ریزی کرده است. اگر دولت با تحریم‌های شدیدتر مخالفت کند، جمهوری‌خواهان بایدن را به ضعف در برابر پوتین متهم کنند. اگر او با تشدید تحریم‌ها موافقت کند، آلمان را که متحدی حیاتی است، به کشوری بیگانه‌ تبدیل خواهد کرد.

دولت بایدن در پرتوی مذاکرات دشوار با ایران که احتمالاً در اوایل سال جدید به نقطه موفقیت یا شکست می‌رسد، تقریباً با همان معما مواجه است. ایران بیش از هر زمان دیگری به تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

درخواست ایران برای برداشتن همه تحریم‌ها، بازگشت به توافق اولیه را بعید می‌سازد. اسرائیلی‌ها برای رویکرد سخت‌گیرانه‌تر آمریکا در قبال ایران فشار می‌آورند و دولت بایدن تمایلی به پذیرش آن ندارد. در واقع، آخرین چیزی که بایدن اکنون در کنار همه مشکلات داخلی خود می‌خواهد، درگیری بزرگ با ایران است که به سقوط بازارهای مالی و افزایش قیمت نفت منجر می‌شود.

همچنین اگر کره‌شمالی آزمایش‌های دوربرد را از سر گیرد، برای بایدن یک دردسر دیگر خواهد بود.