loader image

جستجو

خروج از برجام امریکا

شبکه تلویزیون جهانی چین: آیا خروج آمریکا از برجام یک شکست استراتژیک بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه «تلویزیون جهانی چین» در یادداشت تازه خود با اشاره به آغاز دوباره مذاکرات وین از 27 دسامبر،‌ به پاسخ این پرسش که آیا خروج آمریکا از برجام یک شکست استراتژیک بود، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه تلویزیون جهانی چین در یادداشت تازه خود به‌قلم «مریم شاه» نوشت: مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای ایران 27 دسامبر در وین از سر گرفته‌ شد و این نشست با شرکت نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران برگزار خواهد شد. این نشست به منظور «بحث و تعیین مسیر در پیش روی» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

علی رغم این که ایران به این توافق پایبند بود، رییس جمهور وقت آمریکا «دونالد ترامپ» در 2018 یک‌جانبه از برجام خارج شد و توافق هسته‌ای ایران را به هم زد.

انجمن کنترل تسلیحات سازمانی مستقر در آمریکا است و به گفته آن، وقتی آمریکا در 2018 از این توافق خارج شد، هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران به این توافق در دست نداشت در حالی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا پایبندی کامل به آن داشت. به بیان دیگر، ایران از 2019 نقض توافق را شروع کرد و در همان سال مرتکب چندین نقض آن توافق شد. ایران با وجود این نقض‌ها باز عضوی از این توافق است و تاکید کرده که در صورتی موافق بازگشت به این توافق خواهد بود که درخواستش برای برداشته شدن تحریم‌ها برآورده شود.

ایران از زمان شروع مذاکرات وین سه درخواست از واشنگتن داشته قبل از این که بخواهد پایبندی‌اش را از سر بگیرد. اول؛ آمریکا باید به خطایش در مورد خروج از این توافق اعتراف کند. دوم، آمریکا باید تمام تحریم‌ها را به صورت یکجا بردارد. سوم؛ آمریکا باید تضمینی بدهد که هیچ دولتی در آینده به طور یک‌جانبه از این توافق خارج نخواهد شد، یعنی همان کاری که ترامپ انجام داد.

خروج ترامپ در 2018 تحت فشار شدید اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اتفاق افتاد و خطای استراتژیک بزرگی بود که کل صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخت و نشان داد که نسبت به برجام، اقدامی زیانبار بود زیرا فقط باعث شد برنامه هسته‌ای ایران تقویت شود.

حالا اگر مذاکرات شکست بخورد و آمریکا و ایران نتوانند این موضوع را حل کنند، احتمال جنگ مطرح می‌شود.

باید به انعطاف‌ناپذیری فزاینده آمریکا و نفوذ اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نیز توجه کرد. اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  مدعی است که در برابر تهدید هسته‌ای ایران از خودش «دفاع می‌کند» و بارها تاکید به انجام حملات نظامی علیه ایران داشته، خواه آمریکا حمایت کند یا نکند.