loader image

جستجو

احیای برجام ارزش زحمتش را دارد

شبکه جهانی چین: آیا احیای برجام ارزش زحمتش را دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه «تلویزیونی جهانی چین» در یادداشت تازه خود با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌‌ای ایران و تهدیدات رژیم صهیونیستی به جنگ، به پاسخ این پرسش پرداخت که آیا احیای برجام ارزش زحمتش را دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه تلویزیونی جهانی چین در یادداشت تازه خود به‌قلم «بابی نادری» نوشت: مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+4 یعنی چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان در وین اتریش جریان دارد. دیپلمات‌ها در چندین دور مذاکرات به دنبال احیای توافق هسته‌ای 2015 بوده‌اند که به عنوان برجام شناخته شده است.

متاسفانه، وزیر خارجه اسرائیل( رژیم صهیونیستی)  دوباره تهدید به جنگ کرده است. «یائیر لاپید» در مصاحبه‌ای از اقدام علیه «تهدید ایران» گفت و این که تل‌آویو نیاز به اجازه هیچ کسی برای حمله به این کشور ندارد. او از مذاکرات وین نیز انتقاد کرد.

تشدید بی‌سابقه خصومت‌ها نمی‌تواند تهران را وادار به تسلیم کند و نخواهد کرد. در عوض، نتایج آن می‌تواند واکنش‌ نظامی مشابه باشد که به دیگر کشورهای منطقه کشیده شود، کشورهایی که نقاط برخورد بالقوه زیادی در آن‌ها وجود دارد.

حقیقت ناخوشایند این است که خروج از برجام هنوز هم موضوع مهمی در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و پیامدهایی برای صلح و امنیت منطقه و جهان به همراه دارد. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا به این دلیل در چنین وضعیت نابسامانی قرار دارند که «دونالد ترامپ» از سر بی‌فکری عمل نمود و برجام را پاره کرد و «جو بایدن» نیز حاضر نشد به محض رسیدن به قدرت به این توافق بپیوندد.

چه می‌شد اگر آمریکا در این توافق می‌ماند و فرهنگ یک‌جانبه‌گرایی را کنار می‌گذاشت و شرایطی را ایجاد می‌کرد که کمترین شباهت را با واقعیت موجود می‌داشت؟

بنابر عقیده هر کسی در غرب از جمله هر شخصیت مهم اسرائیلی و آمریکایی با سابقه نظامی و اطلاعاتی که بازنشست شده یا در دولت نیست، وضع مجدد تحریم‌های شدیدی که طبق برجام برداشته یا معاف شده بودند، در تناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود.

گام‌هایی که آمریکا برای عدم صدور معافیت‌های معامله نفت با ایران برداشت و برنامه‌های عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای این کشور، نه تنها مانع از این شد که امضاکنندگان باقیمانده در برجام بتوانند مفاد خاص آن را اجرا کنند، بلکه به ایران بهانه‌ای داد تا برنامه هسته‌ای خود را پیش برد.

آمریکا باید این اشتباه تاریخی خود را بپذیرد و مسئولیت آن را بر عهده گیرد. تصمیم خروج از برجام اشتباهی فاجعه‌بار بود و هر نوع تداوم این سیاست به نحو جبران‌ناپذیری به دولت جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ضربه می‌زند و جهان را بیشتر به خطر می‌اندازد.

اگر بایدن امید به توقف این چیزها دارد، باید اهمیت مذاکرات وین را تشخیص دهد. او باید به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بگوید که تهدیدهای پر سر و صدای این کشور چه بلایی بر سر روابط بین آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌آورد و پیامدهای آن تا چه حد فاجعه‌بار خواهد بود.

احیای برجام و پایبندی کامل به آن اگر همین الان انجام شود، می‌تواند مانع توسعه تسلیحات و فناوری هسته‌ای، ارتقای همکاری‌ها برای استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و پیشبرد هدف سازمان ملل برای دستیابی به خلع‌ سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شود. این کار می‌تواند باعث توقف مناقشه هسته‌ای ایران و حل و فصل صلح‌آمیز آن شود.

گذشته از هر چیز، برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توان با بمباران از بین برد. تهدیدهای نظامی، تنش‌های ژئوپولیتیک و لفاظی‌های خصمانه را افزایش می‌دهد، از جمله این که باعث حملاتی به زیرساخت‌های حیاتی می‌شود و خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد. چنین اقداماتی اختلاف‌های غیرضروری در مورد برجام را عمیق‌تر می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای رسیدگی به سایر درگیری‌های منطقه می‌شود.

مذاکرات برجام در حال اجرا است و هنوز نیز این امکان وجود دارد که شرکت‌‌کنندگان در آن، برای احیای این توافق و بر مبنای احترام متقابل و قوانین بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند. لازمه این کار ادامه پایبندی تهران و این است که طرف‌های باقیمانده در آن تجارت با تهران را تسهیل کنند و واشنگتن نیز به این توافق بازگشته و به آن متعهد باشد. این می‌تواند مبنایی باشد تا تهران و واشنگتن سایر اختلافات خود را بر اساس آن حل و فصل کنند.

احیای برجام ارزش زحمتش را دارد و بازی حقیرانه «نقشه ب» غیرمسئولانه، بی‌نتیجه و خسارت‌بار است. چیزی که همه طرف‌ها به آن نیاز دارند، اراده اخلاقی برای انجام این کار است.