loader image

جستجو

The partnership of Israel, UAE and South Korea will benefit everyone1

جروزالم پست:
شراکت اسرائیل، امارات و کره جنوبی به نفع همه خواهد بود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» نوشت: توافق تجارت آزاد اسرائیل،‌ امارات و کره‌جنوبی نه تنها باعث افزایش تجارت یا کاهش تنگناهای موجود در روابط تجاری دوجانبه می‌شود، بلکه بازارهای جدید و راه‌های همکاری سه‌جانبه را در بخش‌های جدید باز می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ جروزالم پست در مطلب جدید خود به‌قلم «گدالیا افرمن» «ایل کوانگ سونگ» نوشت: در دوران بی‌ثباتی جهانی مملو از عدم اطمینان، کشورهای جهان امروز برای برآوردن نیازهای یکپارچه و فوری خود به مکانیسم‌های دیپلماتیک جدید و زیرک‌تری نیاز دارند.

اندیشکده‌های امارات و اسرائیل به دنبال گسترش دامنه توافقنامه آبراهام، با همتایان خود در سایر کشورهای آسیایی برای ترویج ایده ایجاد مشارکت‌های کوچک جدید، در حال تعامل هستند.

در کارگاهی که اخیراً در نوع خود در ابوظبی برگزار شد، کارشناسانی از امارات، کره جنوبی و اسرائیل راه‌هایی را برای تقویت تفکر خارج از چارچوب در مورد هم‌افزایی بالقوه در زمینه‌های مختلف مورد بحث قرار دادند.

زمینه برای مشارکت جدید بین این سه کشور فراهم شده است. امارات و کره جنوبی تعامل خود را در سال 2018 به سطح «مشارکت استراتژیک ویژه» رساندند.

در نهایت، امارات و اسرائیل توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع خود را در ماه می سال 2022 امضا کردند. از آنجایی که آن‌ها دارای تخصص و منافع مشترک هستند،

این سه کشور باید منابع خود را با هم ترکیب کنند، روابط دوجانبه خود را برای تشکیل چارچوب‌های سه جانبه ارتقا دهند و به جای رقابت با یکدیگر همکاری کنند.

با در نظر گرفتن این چشم‌انداز جدید، توافق تجارت آزاد امارات، اسرائیل و کره جنوبی دارای پتانسیل واقعی است. چنین توافقی نه تنها باعث افزایش تجارت یا کاهش تنگناهای موجود در روابط تجاری دوجانبه می‌شود، بلکه بازارهای جدید و راه‌های همکاری سه‌جانبه را در بخش‌های جدید باز می‌کند.

چندین ابتکار برای تبدیل چنین ایده‌هایی به همکاری اقتصادی عملی در دست بررسی است.

یکی از آن‌ها یک «صندوق تحقیق و توسعه اقتصاد آبی» بین منطقه‌ای است که می‌تواند بر روی موضوعات جهانی مانند کربن، انرژی سبز و امنیت انرژی با استفاده از داده‌ها، هوش مصنوعی و راه‌حل‌های رباتیک تمرکز کند.

مورد دیگر، چشم‌انداز همکاری انرژی هسته‌ای برای بهبود تنوع ترکیب انرژی است که سه کشور در حال حاضر به آن وابسته هستند.

سایر پروژه‌ها شامل ابزارهایی برای توسعه کشاورزی منطقه‌ای است که امنیت غذایی را تقویت می‌کند و تحقیق و توسعه مشترک در مورد مسائل مربوط به فضا که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بسیار مهم هستند.

با گسترش همکاری در بخش‌های زیرساخت، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، سایر کشورهای خلیج‌فارس، آسیایی و آفریقایی نیز می‌توانند به عنوان ارائه‌دهنده و بهره‌مند از خدمات وارد این عرصه شوند.