loader image

جستجو

Israeli intelligence failures; The main cause of Hamas attack

مدرن دیپلماسی:
شکست‌های اطلاعاتی اسرائیل؛ عامل اصلی حمله حماس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مدرن دیپلماسی» نوشت:  اختلافات عمیق داخلی، اعتراضات شدید عمومی و اختلافات بین مقامات سیاسی و نهادهای امنیتی ممکن است از تهدیدهای خارجی، به‌ویژه تهدیداتی که از غزه پدید می‌آیند، بکاهد و منجر به یک حواس‌پرتی بزرگ شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه مدرن دیپلماسی در یادداشت خود به‌قلم «بشوی بنیامین» نوشت: در سپیده دم روز 7 اکتبر 2023، اسرائیل، کشوری که به خاطر قدرت اطلاعاتی خود تجلیل می‌شود، با یک واقعیت وحشتناک روبرو شد؛ یک حمله دقیق هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط حماس صورت گرفت.

باوجود زیرساخت‌های اطلاعاتی مشهور جهانی‌اش، اسرائیل غافلگیر شد و جامعه امنیتی بین‌المللی را بر آن داشت تا روش‌ها و اثربخشی دستگاه‌های اطلاعاتی پیشرو در جهان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

این حمله نه‌تنها غیرمنتظره، بلکه بی‌سابقه بود. حماس ترکیبی از زمین، دریا، هوا و موشک بود.

این حمله چندوجهی مستلزم برنامه‌ریزی گسترده و منعکس‌کننده یک هماهنگی استراتژیک کامل. با توجه به مقیاسش، می‌توان تصور کرد که دایره وسیعی در حماس از این عملیات اطلاع داشتند.

آژانس‌هایی مانند شین بت، موساد و اطلاعات نظامی اسرائیل، در عملیات‌های گسترده‌ای سرتاسر جهان قوی بوده‌اند؛ اما این مسئله تضمین موفقیت همیشگی آن نیست.

شاخص‌های اطلاعاتی بالقوه معمولاً در نظر گرفته نمی‌شود و در دنیای اطلاعات بی‌شمار که برای تعیین تهدیدات قابل‌اجرا، نیاز به بررسی دقیق دارد؛ قابل‌قبول است که در میان این سیل، هشدارهای مهم گم‌شده یا از اولویت برخوردار نباشند.

البته اختلافات عمیق داخلی، اعتراضات شدید عمومی و اختلافات بین مقامات سیاسی و نهادهای امنیتی ممکن است از تهدیدهای خارجی، به‌ویژه تهدیداتی که از غزه پدید می‌آیند، بکاهد و منجر به یک حواس‌پرتی بزرگ شود.

همان‌طور که اسرائیل در دفاع با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، پیامدهای جهانی عمیق می‌شود.

گزارش‌های اولیه حاکی از حمایت احتمالی بازیگران خارجی از حماس است. اگر ایران واقعاً از حماس پشتیبانی عملیاتی کند و ابزارهای سایبری ارائه کند، آسیب‌پذیری احتمالی در عملیات اسرائیل بسیار بالا خواهد بود.

یکی از جنبه‌های ضروری که فراتر از جمع‌آوری اطلاعات است، درک دشمن است، اصلی که در قدیم توسط سان تزو حمایت می‌شد، اصلی که اهمیت بسیار بالاتری از صرف جاسوسی دشمن داشت.

این عملیات حماس بر لزوم سازگاری مستمر در اطلاعات تأکید می‌کند، یک سازگاری برای درک کامل ساختار و سازوکار دشمن.

همان‌طور که تاریخ بارها به ما یادآوری می‌کند، درک دشمنان و تنظیم مجدد پیشگیرانه استراتژی‌ها در پرتو تهدیدات در حال تحول، از اهمیت بالایی در امنیت جهانی برخوردار است.