loader image

جستجو

Hezbollah fighters raise their hands as their leader Sheik Hassan Nasrallah speaks via a video link during a rally to mark Jerusalem day or Al-Quds day, in a southern suburb of Beirut, Lebanon, Friday, April 29, 2022. The leader of Lebanon's militant Hezbollah group warned Friday that if Israel continues to target Iran's presence in the region, Tehran could eventually retaliate by striking deep inside Israel. (AP Photo/Hassan Ammar)

واشنگتن پست:
شکست امنیتی نیروهای سازمان ملل در لبنان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن»نوشت: نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان از 30 آوریل نصب کانتینرها و سازه‌های پیش‌ساخته را در نزدیکی خط ابی و برخی را در منطقه سبز بدون مرز را مشاهده کردند که به‌عنوان پست‌های رصد عملیاتی حزب الله استفاده می‌شود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در مطلب تازه خود به‌قلم «اساف اوریون» نوشت:ماه گذشته، سازمان ملل ارزیابی‌هایی را درباره لبنان منتشر کرد که به‌شدت با واقعیت متفاوت است.

این ارزیابی نتوانسته خطراتی که در امتداد مرز جنوبی این کشور وجود دارند را به‌خوبی نشان دهد.

در گزارشی که ناظر ویژه سازمان ملل متحد در لبنان در 21 جولای به شورای امنیت ارائه کرد، به این خطرات اشاره چندانی نشده است.

علاوه بر این، دبیرکل سازمان ملل به‌تازگی جدیدترین گزارش خود را درباره نحوه‌ اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت که در سال 2006 برای نظارت بر توقف درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصویب شد، ارائه کرد.

با این حال، به‌رغم تحولات نگران‌کننده جدید در منطقه، گزارش او توصیه‌هایی را ارائه می‌کند که به اندازه گزارش ناظر سازمان ملل در لبنان به وضعیت امنیتی نامربوط هستند.

در گزارش ناظر سازمان ملل، «وضعیت مرزی بین لبنان و اسرائیل» به‌عنوان موضوعی بی‌اهمیت تلقی گردیده و در پایان فهرستی طولانی از مسائل داخلی ذکر شده است.

در همین حال، حزب‌الله طی یک ماه گذشته تنها به‌دنبال تشدید تنش‌ها میان دو کشور بوده است. پس از پرتاب پهپادهای غیرمسلح این سازمان به سمت تأسیسات گاز طبیعی اسرائیل در 29 ژوئن و 2 جولای، حسن نصرالله، رهبر آن هشدار داد: «اگر لبنان نتواند نفت و گاز خود را استخراج کند، هیچ‌کس قادر به استخراج گاز و نفت نخواهد بود.»

او سپس اضافه کرد که اهداف بالقوه آینده شامل «میدان‌ها، چاه‌ها و سکوها در سراسر فلسطین است». در 31 جولای، حزب‌الله ویدئویی را منتشر و در آن کشتی‌های حمل گاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با موشک‌های ضد کشتی تهدید کرد.

چنین صحبت‌های بی‌پرده‌ای نگران‌کننده‌ است و شاید نشان دهد که درس‌هایی که نصرالله از جنگ سال 2006 یاد گرفت، با اعتماد به نفس بیش از حد جایگزین شده‌اند.

این گزارش در ادامه به تشریح زیرساخت‌های نظامی در حال گسترش حزب‌الله می‌پردازد: «نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان از 30 آوریل نصب کانتینرها و سازه‌های پیش‌ساخته را در 11 مکان مختلف در نزدیکی خط آبی مشاهده کرده‌اند.

مقامات محلی تأیید کرده‌اند که برخی از کانتینرها در زمین‌های خصوصی و برخی در منطقه سبز بدون مرز مستقر شده است.

لازم به ذکر است که چنین سازه‌هایی به‌عنوان پوشش برای بسیاری از پست‌های رصد عملیاتی حزب‌الله استفاده می‌شود.