loader image

جستجو

Hezbollah's leading prospects after the Lebanese election results

روزنامه الشرق الاوسط:
شکست حزب‌الله در انتخابات لبنان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الشرق الاوسط» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه تندروهای سنی رای لازم برای ورود به پارلمان لبنان کسب کردند، نوشت:تحولات انتخاباتی باعث جدایی متحدان غیر شیعه از حزب‌الله شد و متحدان این حزب تنها به شیعیان محدود ماند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه الشرق الاوسط در یادداشت خود به‌قلم «حازم صاغیه» نوشت: در انتخابات پارلمانی اخیر، جریان‌های قدیم و جدید لبنان به‌ویژه حامیان حزب‌الله از جمله «جریان ملی آزاد» از این حزب دوری کرده و شکست انتخاباتی آن را رقم زدند.

در رابطه با جریان‌های قدیمی لبنان، حزب «القوات اللبنانیه» به همراه حامیان «میشیل عون» به طور یکسان حمایت مسیحیان را کسب کرده و به‌رغم هشدارهای «سعد الحریری» تندروهای سنی نیز توانستند رای لازم برای ورود به پارلمان را کسب کنند.

جایگاه «ولید جنبلاط» هم به عنوان رهبر «دروزی»‌ها در انتخابات محفوظ ماند.این تحول انتخاباتی باعث جدایی متحدان غیر شیعه از حزب‌الله شد و متحدان این حزب تنها به شیعیان محدود ماند.

انتخابات پارلمانی اخیر، حزب‌الله را از برخی هواداران وابسته به طوایف دیگر که به دمشق نزدیک بودند هم محروم کرد.

اما جریان‌های جدید لبنان مانند جوانان وابسته به «جامعه مدنی» که طی اعتراضات 17 نوامبر 2019 علیه فساد و ناکارآمدی قیام کرده بودند، به‌خوبی نشان دادند از ماهیت نظام سیاسی کشور و رابطه آن با گروه‌های شبه‌نظامی مسلح آگاهی دارند.

این جریان‌ها با آگاهی از چنین رابطه‌ای موفق شدند برای اولین بار در تاریخ معاصر لبنان نمایندگانی را برگزینند که توانایی ایجاد رویکرد جدیدی از فعالیت سیاسی و فرارفتن از روابط و ائتلاف‌های قدیمی را دارند.

جوانان وابسته به «لبنان جدید»، همان جوانانی بودند که در جریان اعتراض علیه فساد و دزدی سیستماتیک در سال 2019 مورد سرکوب نیروهای حزب‌الله و دستگاه تبلیغاتی آن قرار گرفتند.

با این وجود ساده‌لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم که حزب‌الله به واقعیت سیاسی کنونی تن خواهد داد و تسلیم فرایند دموکراتیک از طریق نمایندگان اکثریت پارلمانی خواهد شد.

ماهیت این حزب اجازه نخواهد داد رهبران آن به «اراده ملت» از طریق انتخابات تمکین کنند.سخنان حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله درباره وجود نفت در جنوب لبنان و ضرورت اکتشاف و تولید آن در سواحل جنوبی کشور است.

احتمال شکل‌دادن به یک بحران نظامی خارجی توسط حزب‌الله، بر کل روند فعالیت پارلمان جدید از جمله انتخاب رئیس پارلمان، انتخاب نخست‌وزیر، تشکیل کابینه و گزینش رئیس‌جمهوری سایه خواهد انداخت.

بنا به تجارب فراوان گذشته هیچ بعید نیست که حزب‌الله با هدف انتقام از مردم به‌دلیل نتایج انتخابات اخیر اما به بهانه حمایت از منافع لبنان به انجام ماجراجویی‌هایی اقدام و کل دستاوردهای دموکراتیک کنونی را بر باد دهد.