loader image

جستجو

Formation of a new economic alliance between Russia and Iran

ناینتین فورتی فایو:
شکل‌گیری اتحاد اقتصادی جدید بین روسیه و ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت خود با اشاره به شکل‌گیری اتحاد اقتصادی جدید بین روسیه و ایران،‌ نوشت: در حالی که مذاکرات وین اخیراً متوقف شده است، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب، آغاز کرده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت: روسیه و ایران این هفته توافقنامه تجاری دوجانبه‌ای را امضا کردند که در آن مراکز تجاری در سن پترزبورگ و تهران ایجاد خواهند کرد.

این توافق تجارت بین دو کشور را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و دارو ارتقا می‌دهد.

به گفته منابع رسانه‌ای دولتی ایران، این توافق به «پروژه کریدور شمال-جنوب» سرعت می‌بخشد. مسیر تجاری استراتژیک با هند می‌تواند به مسکو و ایران کمک کند تا آبراه مصر را برای دسترسی به کانال سوئز دور بزنند و این تلاشی مهم برای هر دو کشور است.

در حالی که روابط روسیه و ایران به انقلاب اسلامی باز می‌گردد، دو کشور طی چند سال گذشته افزایش همکاری را تجربه کرده‌اند.

هدف اصلی قرارداد، تقویت روابط تجاری بین دو کشور در بخش‌های مختلف بود. در آن زمان، پوتین در حال بررسی انزوا بین‌المللی مورد انتظار روسیه از سوی جامعه جهانی پس از تهاجم قریب‌الوقوع این کشور به اوکراین بود.

ایران در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای مشترک بین خودش و آمریکا در وین بود.

در نهایت، مسکو با استفاده از اهرم فشار بر ایران برای رهایی از تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر این کشور، به بازیگری مهم در مذاکرات وین تبدیل خواهد شد.

بنا بر گزارش واشنگتن فری بیکن، دو نفتکش روسی که پس از حمله به اوکراین تحریم شده بودند، به طور غیرقانونی نفت ایران را حمل می‌کردند تا به حکومت جمهوری اسلامی کمک کنند از تحریم‌های کاخ سفید فرار کند.

در حالی که مذاکرات اخیراً متوقف شده است، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب، آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: «ایران می‌تواند به مرکز اصلی حمل‌ونقل و لجستیک برای تضمین حمل‌ونقل متقابل کالا تبدیل شود.»

این یادداشت، تفاهم مسکو و تهران را از نظر اقتصادی بیشتر به هم نزدیک می‌کند. روسیه در سال 2019 بیش از 1.5 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. علاوه بر این، همکاری مسکو با این کشور به حوزه نظامی نیز کشیده می‌شود.

در حالی که امضای یادداشت تفاهم نشان‌دهنده جدیدترین همکاری روسیه و ایران است، انتظار می‌رود تقویت روابط بین دو کشور در آینده نزدیک افزایش یابد.