loader image

جستجو

The export of Iranian drones causes instability

هادسون:
صدور پهپادهای ایران باعث بی‌ثباتی می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «هادسون» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه مقامات ایرانی اخیراً اعلام کردند که صربستان علاقه‌مند به خرید پهپادهای آن‌ها است، تاکید کرد: معرفی و صدور پهپادهای ایرانی عامل بی‌ثبات‌کننده مهمی خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده هادسون در یادداشتی به‌قلم «لوک کافی» نوشت: هدف اصلی حملات هوایی روسیه در هفته‌های اخیر شبکه برق اوکراین بوده است. پهپادهای ساخت ایران نقش کلیدی در استراتژی مسکو دارند.

اما این تنها روسیه نیست که پهپادهای ایران را می‌خرد. به گفته سرلشکر «یحیی رحیم صفوی» -دستیار ارشد نظامی رهبر ایران- ۲۲ کشور در سراسر جهان از جمله کشورهای اروپا و آسیای مرکزی وجود دارند که یا پهپادهای ایرانی را در انبار خود دارند یا می‌خواهند آن‌ها را بخرند.

این علاقه به پهپادهای ایران نباید تعجب‌آور باشد. ساخت اکثر آن‌ها ارزان است و نسبتاً مؤثر هستند.

تهران متعهد به گسترش «انقلاب» خود در سراسر غرب‌آسیا است.

بخش مهمی از انجام این کار، تکثیر پهپادهای ایرانی در سراسر منطقه، عمدتاً برای بازیگران غیردولتی مانند حوثی‌ها و حزب‌الله بوده است.

کشور بعدی که باید به آن توجه داشت، صربستان است که در جنوب شرقی اروپا در بالکان قرار دارد. صربستان روابط پیچیده‌ای با همسایگان خود به ویژه بوسنی و هرزگوین و کوزوو دارد.

بلگراد سعی کرده تعادلی بین پهپادهای تولید داخل و پهپادهای خریداری‌شده در خارج از کشور، عمدتاً از چین، ایجاد کند.

با این حال، مقامات ایرانی اخیراً اعلام کردند که صربستان علاقه‌مند به خرید پهپادهای آن‌ها است.

از آنجایی که روابط صربستان با بقیه اروپا به دلیل صمیمیت آن با مسکو و پکن و با تنش خطرناک روابط با کوزوو همسایه خود ادامه دارد، معرفی پهپادهای ایرانی به بالکان عامل بی‌ثبات‌کننده مهمی خواهد بود.

یکی دیگر از کشورهای علاقه‌مند به خرید پهپادهای ایرانی، ارمنستان است. ارمنستان و آذربایجان درگیر جنگ چند دهه‌ای در قفقاز جنوبی بر سر قره‌باغ کوهستانی بوده‌اند. مولفه اصلی موفقیت آذربایجان در جنگ، استفاده از پهپادهای ترکیه و اسرائیل بود.

اوایل سال جاری، ایران اولین کارخانه تولید پهپاد خود را در خارج از کشور در تاجیکستان برای تولید پهپاد ابابیل-2 افتتاح کرد. ابابیل-2 قادر به انجام ماموریت‌های شناسایی و رزمی است.

قرقیزستان با قومیت ترک از پهپادهای ترک استفاده می‌کند، در حالی که تاجیکستان از نظر قومیتی فارس از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند.

زمان آن فرا رسیده است که سیاستگذاران آمریکا، اروپا و غرب‌آسیا شروع به همکاری با یکدیگر برای مقابله با تهدید پهپادهای ایرانی کنند.