loader image

جستجو

ناینتین فورتی فایو:
صنعت دفاعی روسیه به دلیل تحریم‌ها با مشکل جدی مواجه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» نوشت:‌ روسیه در طول تهاجم خود به اوکراین مستقیماً با مشکل خودکامگی دفاعی ناقص روبرو شده است و حقیقت دشوار این است که پایگاه صنعتی دفاعی روسیه با غرب گره خورده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت خود به‌قلم «رابرت فارلی» نوشت: صنعت دفاعی روسیه مشکلاتی در پیش دارد. علیرغم ادعای خودکفایی، معلوم می‌شود که صنعت روسیه به اجزای غربی و حمایت غرب نیاز دارد.

از نظر تئوری، دولت‌ها باید به دقت از زنجیره‌هایی که پایگاه‌های صنعتی دفاعی آن‌ها را با کالا تامین می‌کنند محافظت کنند، زیرا از دست دادن دسترسی به بازارهای جهانی می‌تواند در زمان جنگ فاجعه‌بار باشد.

یک دولت، اگر بتواند، آسیب‌پذیری را با داخلی کردن هرچه بیشتر صنایع دفاعی خود کاهش می‌دهد. البته این برای هر کشوری امکان‌پذیر نیست. قدرت‌های بزرگ باید سعی کنند تا حد امکان در دفاع مستقل باشند.

روسیه در طول تهاجم خود به اوکراین مستقیماً با مشکل خودکامگی دفاعی ناقص روبرو شده است. حقیقت دشوار این است که پایگاه صنعتی دفاعی روسیه با غرب گره خورده است. خودکامگی در حوزه دفاعی، حداقل تا آنجا که به اجزای پیشرفته مربوط می‌شود، برای دولتی که به دنبال توانایی نظامی درجه اول است، به سادگی ممکن نیست. حقیقت این است که یک پایگاه صنعتی دفاعی مدرن به اجزای پیشرفته‌ای نیاز دارد که فقط با صنعت فناوری در سطح جهانی یا دسترسی آزاد به بازارهای فناوری پیشرفته در دسترس باشد.

این امر دنیایی را به وجود می‌آورد که در آن اجزای لازم برای سلاح‌های پیشرفته در غرب در دسترس است و در دسترس شرکای غربی است، اما برای هرکسی خارج از آن اکوسیستم فن‌آوری به میزان قابل‌توجهی کمتر در دسترس است.

اما در این مورد، آمریکا از مزایای قوی‌تری برخوردار است. پویایی زنجیره تامین، کنترل‌های صادرات و قانون مالکیت معنوی به آمریکا کنترل بسیار بیشتری نسبت به گذشته بر فناوری جهانی داده است. ورود سوئد و فنلاند به ناتو بدون شک ادغام بخش‌های فناوری آن‌ها با پایگاه صنعتی دفاعی فراملی غرب را تسریع خواهد کرد.

ترکیه و کره‌جنوبی به سختی روی توسعه جایگزین‌های داخلی برای تجهیزات غربی کار کرده‌اند، اما این تلاش در درجه اول برای جلوگیری از الزامات کنترل صادرات بوده است تا نگرانی در مورد قابلیت اطمینان زنجیره تامین. با وجود مماشات ترکیه با تجهیزات دفاع هوایی روسیه، هم ترکیه و هم کره همچنان در اکوسیستم فناوری غرب مشارکت می‌کنند.

گسترش بلوک‌های غربی به ضرر روسیه خواهد بود و ممکن است در نهایت بین مسکو و پکن شکاف ایجاد کند.

در مجموع، پکن احتمالاً ترجیح می‌دهد روسیه را به اکوسیستم فناوری و پایگاه صنعتی دفاعی گسترده خود بکشاند، اما به عنوان یک شریک کاملاً کوچک.