loader image

جستجو

The new dawn of Iran-Saudi relations

اوراسیا ریویو:
طلوع جدید روابط ایران و عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « اوراسیا ریویو» در مطلبی با اشاره به طلوع جدید روابط ایران و عربستان، نوشت:وضعیت ایران در عرصه جهانی می‌تواند با عادی‌سازی پیش‌بینی‌شده روابط با عربستان بیشتر تقویت شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو در مطلبی به‌قلم «تهریم فاطیما» نوشت: چشم‌انداز ژئوپلیتیک غرب‌آسیا مدت‌هاست که با روابط پیچیده و اغلب بحث‌برانگیز بین ایران و عربستان تعریف‌ شده است.

این دو قدرت منطقه‌ای در طول تاریخ خود را در طرف‌های متضاد درگیری‌های مختلف یافته‌اند و برای نفوذ و استقرار برتری خود تلاش می‌کنند.

بااین‌حال، رویدادهای اخیر حاکی از تغییر بالقوه در پویایی بین دو کشور است که ممکن است نه ‌تنها بر روابط دوجانبه بلکه بر آینده برنامه هسته‌ای ایران نیز تأثیر بگذارند.

روابط ایران و عربستان در سال‌های اخیر به طرز محسوسی سرد شده است. هر دو کشور آمادگی خود را برای برقراری ارتباط نشان داده‌اند و دستاوردهای قابل‌توجهی در کاهش تنش به دست آورده‌اند.

اول و مهم‌تر از همه، هر دو کشور پس از درک اینکه ادامه خصومت بین ایران و عربستان تنها به گسترش اختلافات فرقه‌ای کمک می‌کند، به دنبال راه‌هایی برای آشتی بوده‌اند.

ایران و عربستان در درگیری‌های غم‌انگیز سوریه و یمن از طرف‌های متضاد حمایت کرده‌اند که باعث بدبختی و ویرانی عظیمی شده است.

علاوه بر این، محاسبات ایران و عربستان تحت تأثیر تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیکی قرارگرفته است. قدرت‌های منطقه‌ای غرب‌آسیا در واکنش به گذار آمریکا به یک استراتژی سیاست خارجی محدودتر، مواضع خود را اصلاح‌ کرده‌اند.

عربستان با تلاش‌های دولت بایدن برای تعامل مجدد با ایران از طریق احیای مجدد برجام تشویق شده است تا به احتمالات نزدیک شدن با ایران نگاه کند.

درنتیجه، تحریم‌های اقتصادی ممکن است کاهش یابد و ایران را قادر می‌سازد تا اقتصاد خود را احیا کند و جایگاه خود را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای باز پس گیرد.

وضعیت ایران در عرصه جهانی می‌تواند با عادی‌سازی پیش‌بینی‌شده روابط با عربستان بیشتر تقویت شود.

پذیرش مجدد ایران در جامعه بین‌الملل ممکن است با تغییر موازنه قوا در منطقه، همکاری‌های بیشتری را درزمینه‌ نگرانی‌های هسته‌ای ممکن کند.

علاوه بر این، رویکرد همکاری بیشتر بین ایران و عربستان به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

خطر یک درگیری نظامی مخرب که می‌تواند پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در حل‌وفصل موضوع هسته‌ای را خنثی کند، با کاهش تنش خصومت‌ها کاهش می‌یابد.

درحالی‌که هنوز راه درازی تا بهبود روابط ایران و عربستان باقی‌مانده است، رویدادهای اخیر دلیلی برای خوش‌بینی نسبت به عصر جدیدی از همکاری و ثبات در غرب‌آسیا است.