loader image

جستجو

Normalization with Riyadh yes, but not at any price

جوئیش نیوز سندیکیت:
عادی‌سازی با ریاض بله، اما نه به هر قیمتی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سندیکیت» نوشت: امتیازات در مورد ایران و اشاعه تسلیحات اتمی در غرب‌آسیا و همچنین رفتارهای مرتبط با امنیت در موضوع فلسطین، به‌رغم نعمت بزرگی که عادی‌سازی آن را به همراه خواهد داشت، به‌اندازه کافی سودی را به همراه ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «مئیر بن شبات» نوشت: «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- طی یک سخنرانی در شورای روابط خارجی گفت که تلاش برای عادی‌سازی روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان «بسیار چالش‌برانگیز» است، اما همچنان «یک چشم‌انداز واقعی» است.

ما نباید تأثیری را که وضعیت امنیتی کنونی در یهودیه و سامره ممکن است بر تلاش‌های عادی‌سازی داشته باشد دست‌کم بگیریم.

احساسات عمومی نقش دارد. رهبران بیشتر کشورها سعی می‌کنند از مخالفت با عقاید غالب توده‌ها اجتناب کنند.

تصاویری که از یهودیه و سامره منتشر می‌شود زمینه تبلیغات آسانی را برای اسلام‌گرایان، گروه‌های طرفدار فلسطین و دیگر عناصر ضد اسرائیلی فراهم می‌کند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که بلینکن مشتاق است از اصرار شدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای عادی‌سازی روابط با عربستان، از آن به‌عنوان اهرم فشاری بر دولت یهود در رابطه با موضوع فلسطین استفاده کند.

دولت بایدن هنوز به هیچ دستاورد قابل‌توجهی درزمینه عادی‌سازی دست پیدا نکرده است و به‌رغم اینکه آشکارا نشان می‌دهد که می‌خواهد توافق آبراهام را گسترش دهد، چیز زیادی برای نشان دادن ندارد.

نه‌تنها هیچ کشور جدیدی به این توافقنامه (آبراهام) ملحق نشده است، بلکه پیشرفت در توافقات موجود نیز تنها از طریق کانال‌های دوجانبه‌ای است که در دولت قبلی ایجادشده است.

به‌غیراز مجمع نقب که درواقع اهمیت آن در تشکیل شدنش بود، از زمان امضای توافقنامه، هیچ پروژه یا ابتکار مهمی در مقیاس چندملیتی وجود نداشته است.

توافق با سودان هنوز تکمیل‌نشده است و در حال حاضر به دلیل جنگ داخلی جاری در این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حتی با مراکش که روابط با آن اخیراً گسترش‌یافته و عمیق‌تر شده است، هنوز تغییری در سطوح سیاسی صورت نگرفته است که اجازه می‌دهد سفارتخانه کاملی در هر دو کشور افتتاح شود و پادشاه هنوز با مقامات اسرائیل ملاقات نکرده است.

تا آنجا که به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مربوط می‌شود، عادی‌سازی با عربستان یک هدف مهم است، اما هدفی که به هر قیمتی قابل‌دستیابی نیست.

امتیازات در مورد ایران و اشاعه تسلیحات اتمی در غرب‌آسیا و همچنین رفتارهای مرتبط با امنیت در موضوع فلسطین، به‌رغم نعمت بزرگی که عادی‌سازی آن را به همراه خواهد داشت، به‌اندازه کافی سودی را به همراه ندارد.