loader image

جستجو

Will the normalization of relations between Turkey and Israel continue

عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل ادامه خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه « مطالعات امنیت ملی (INSS)» نوشت: برای آنکارا سخت خواهد بود تا روابط خود را با یک دولت جدید در اسرائیل که به سیاست دولت پیشین در قبال فلسطینی‌ها ادامه ندهد، حفظ کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در یادداشت خود به‌قلم « گالیا لیندن اشتراوس» «رمی دانیل» نوشت: در 17 آگوست 2022، ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصمیم خود را برای بازگرداندن سفرا و سرکنسول‌های خود و در نتیجه عادی‌سازی کامل روابط خود اعلام کردند.

برخلاف تلاش‌های قبلی عادی‌سازی، به‌ویژه در سال‌های 2016-2013، به نظر می‌رسد این بار این ترکیه است که برای پیشبرد این روند فشار آورده، در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) محتاطانه عمل کرده است.

پاسخ مثبت اورشلیم به اقدامات ترکیه پس از آن رخ داد که این کشور جدیت خود را در پس زمینه یک سری حوادث نشان داد که به غلبه بر شماری از سوء‌ظن‌ها بین طرفین کمک کرد.

از دیدگاه ترکیه، احتمالاً بهتر است این روند قبل از انتخابات آتی کنست و ریاست‌جمهوری ترکیه تکمیل شود.

به این ترتیب، با توجه به اینکه احساسات ضد اسرائیلی در میان مردم ترکیه رایج است، عادی‌سازی به طور قابل‌توجهی بر رأی‌دهندگان تأثیر نخواهد گذاشت.

با توجه به تنش‌های فراوان در روابط واشنگتن و آنکارا، ترکیه روابط بهتر با بیت‌المقدس را راهی برای بهبود روابط با دولت بایدن نیز می‌داند.

اگرچه دولت بایدن نسبت به دولت اوباما در تلاش برای کمک به بهبود روابط بین ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بسیار کمتر فعال بوده، اما واضح است که بهبود روابط میان آنکارا و اورشلیم توسط واشنگتن مثبت تلقی می‌شود.

در زمینه منطقه‌ای، عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌خوبی با فرآیندهای عادی سازی که ترکیه با سایر کشورهای غرب آسیا از جمله امارات، عربستان و مصر دنبال می‌کند، همخوانی دارد.

اگرچه ترکیه با توافق آبراهام مخالف بود، اما از بسیاری جهات در تلاش است تا از فرصت‌های ایجاد‌شده در این قرارداد استفاده کند.

موضوع فلسطین نیز می‌تواند بر آینده عادی‌سازی تاثیر بگذارد و ترکیه در تلاش است روابط خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطینی‌ها را متعادل کند.

در واقع، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، چند روز پس از اعلام عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به این کشور اروپایی سفر کرد.

طی دهه گذشته، اردوغان تلاش کرده خود را به‌عنوان برجسته‌ترین رهبر مسلمان مدافع حقوق فلسطینی‌ها و زندگی مسلمانان در اورشلیم معرفی کند.

ارقام تجارت میان کشورها در سال 2021 به بالاترین حد تاریخی رسید؛ افزایش بیش از یک میلیارد دلاری نسبت به سال‌های 2019 و 2020 و  با تجارت متقابل حدود 7 میلیارد دلار، ترکیه یکی از پنج شریک تجاری برتر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، در حالی که دولت یهود یکی از 10 بازار مهم صادراتی ترکیه است.

یکی از موضوعاتی که ترکیه به‌عنوان بخشی از روند بهبود روابط با دولت یهود به پیشبرد آن علاقه‌مند است، صادرات گاز طبیعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به/از طریق ترکیه است.

همچنین ادامه این روابط میان دو کشور، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه را قادر می‌سازد تا توجه خود را بر چالش‌ها یا تهدیدهای اصلی که با آن روبرو هستند، متمرکز کنند: ایران، حزب‌الله و حماس برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مسئله کردها برای ترکیه.

از سوی دیگر، نگرانی کارشناسان نسبت به شکننده بودن عادی‌سازی کنونی دلایل متعددی دارد: برای آنکارا سخت خواهد بود تا روابط خود را با یک دولت جدید در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، که به سیاست دولت پیشین در قبال فلسطینی‌ها ادامه ندهد، حفظ کند.

ملاحظات انتخاباتی اردوغان و حزبش تا انتخابات ژوئن 2023 نیز می‌تواند بر کیفیت روابط میان اورشلیم و آنکارا تأثیر منفی بگذارد.