loader image

جستجو

The cause of the Arab-Israeli alliance is the threat of Iran

میدل ایست‌آی:
عامل اتحاد اعراب و اسرائیل تهدید ایران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وب‌سایت «میدل ایست‌آی» در مقاله‌‌ای به نقل از نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نوشت: کشورهای عربی، برای پیشبرد منافع مشترک جنگ با ایران، با اسرائیل کنار هم می‌نشینند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وب‌سایت« میدل ایست‌آی» در مقاله‌ای به‌قلم «جوزف مسعد» نوشت:  بیش از چهار دهه، پیروزی انقلاب ایران موجی از شوک را در سراسر شبه جزیره عربستان ایجاد کرد.

خانواده‌های حاکم دیکتاتوری پادشاهی‌های عرب که برای چندین دهه از متحدان تابع شاه بودند، به درستی از سوی خواست مردم ایران احساس خطر می‌کردند.

همزمان با تهاجم نظامی عراق، سعودی‌ها تلاش‌های سیاسی خود را برای جایگزینی ایران با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌عنوان دشمن اصلی همه اعراب آغاز کردند.

این امر مستلزم حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به‌عنوان دوست اعراب و متحد آن‌ها در برابر دشمنی ایران بود. راه پیش‌رو طولانی و پرپیچ و خم بود، اما سعودی‌ها انتخاب‌های کمی داشتند.

طرح صلح «ولیعهد فهد» در سال 1981 داده شد که وعده به رسمیت شناختن شهرک‌نشینان یهودی توسط اعراب را می‌داد، مشروط بر اینکه این کشور از سرزمین‌هایی که در سال 1967 اشغال کرده بود، خارج شود و اجازه تأسیس یک کشور فلسطینی را بدهد.

آمریکایی‌ها با احتیاط از این طرح تمجید کردند و «یاسر عرفات» -رهبر وقت فلسطین- از آن استقبال کرد، اما «انور سادات» -رئیس‌جمهور وقت مصر- آن را نپذیرفت.

اما طرح فهد با حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و اشغال لبنان در سال 1982 که منجر به شکست سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و اخراج آن از لبنان شد، زیر سوال رفت.

با این حال، این تلاش‌ها به دلیل ناسازگاری استعماری اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، چالش‌های سازش عرفات در سازمان آزادیبخش فلسطین، تعهد تزلزل‌ناپذیر «ملک حسین» به طرح ریگان، انتفاضه فلسطین در سال‌های 1993-1987 و شکست نظامی عراق از ایران در سال 1988، ناکام ماند. تبلیغات ضد ایران می‌تواند اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را از جایگاه واقعی خود به‌عنوان دشمن اصلی همه اعراب بیرون کند.

در سال 2000، مقاومت لبنان به رهبری حزب الله، اسرائیلی‌ها را مجبور به عقب نشینی بدون قید و شرط از جنوب لبنان کرد که یک پیروزی بی سابقه بود.

اینکه حزب الله یک گروه شیعه بود که توسط ایران حمایت می شد، زنگ خطر بیشتری را برای آمریکایی‌ها و حکومت‌های عرب خلیج فارس به صدا درآورد.

«ملک عبدالله دوم» -پادشاه اردن- در سال 2004 نگرانی خود را از شکل‌گیری هلال شیعی که از ایران تا عراق، سوریه و لبنان را در بر می‌گیرد، ابراز کرد.

با هدایت دولت ترامپ و متعاقباً دولت بایدن و با حمایت کامل اتحادیه اروپا، امارات، بحرین و اخیراً مراکش و سودان ائتلاف نظامی و سیاسی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را اعلام کردند. «بنیامین نتانیاه» -نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی- در اوایل سال 2019 گفت: «کشورهای عربی، برای پیشبرد منافع مشترک جنگ با ایران، با اسرائیل کنار هم می‌نشینند.»

تنها مانع باقیمانده برای تبدیل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به دوست و متحد اعراب، مردم فلسطین هستند که اعتراضات تظاهرکنندگان که هفته گذشته در غزه به جنگ یمن اعتراض کردند، حاکی از این مطلب است.

تظاهرکنندگانی که هفته گذشته در غزه به جنگ یمن اعتراض کردند، ائتلاف ضد فلسطینی عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را به خوبی درک کردند.

واکنش مبارزان ضدایرانی سریع بود و ظاهراً پیامی مستقیم و مختصر را منتشر می‌کرد: اینکه فقط برخی از فلسطینی‌های غزه دشمن اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و متحدان رژیم عرب آن هستند، اما ایران دشمن همه اعراب است.