loader image

جستجو

Fearing Iran, Saudi Arabia rebuilds its navy

برکینگ دینفس:
عربستان با ترس از ایران، نیروی دریایی‌اش را بازسازی می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «برکینگ دیفنس» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه عربستان با ترس از ایران نیروی دریایی‌اش را بازسازی می‌کند، نوشت: این کشتی‌ها برای محافظت از حدود 1800 کیلومتری خط ساحلی دریای سرخ عربستان و محفاظت از کشتیرانی در خلیج عدن استفاده خواهند شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه برکینک دینفس در یادداشتی به‌قلم «آگنس هلو» نوشت: پادشاهی عربستان در حال تلاش برای نوسازی ناوگان دریایی چند میلیارد دلاری است که شامل مجموعه‌ای از ناوهای آوانته 2200 جدید است.در 25 آگوست، اولین کلاس آوانته 2200، با نام الجبیل، به پایگاه دریایی ملک فیصل در جده رسید.

عربستان اولین ناو را در ماه مارس در اختیار گرفت و دومین ناو در اواخر ماه جولای به مالکیت آن‌ها درآمد. این پروژه یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت صنایع نظامی عربستان و کشتی‌ساز اسپانیایی ناوانتیاست.

«عبدالله الجنید» -کارشناس استراتژیک و محقق سیاسی بحرینی- به بریک دیفنس گفت، ناوها که بر اساس توافقنامه سال 2018 خریداری شده‌اند، قابلیت انجام چند کار را دارند و مجهز به سیستم‌های پدافند هوایی، ضد زیردریایی و قابلیت‌های جنگ سطحی هستند.

این دارایی‌های دریایی ظرفیت عربستان را برای نظارت و گشت‌زنی در دریاها و سواحل خود از حملات نامتقارن احتمالی که توسط نیروهای نیابتی ایران یا احتمالاً خود جمهوری اسلامی علیه این کشور انجام می‌شود، افزایش می‌دهد.

ناوچه تازه وارد شده یک نمونه اولیه است. این کشتی جنگی برای عملیات نظارت و کنترل با ظرفیت میزبانی یک هلیکوپتر طراحی شده است.

علاوه بر این، ناوانتیا با نصب سیستم‌های رزمی اضافی، آن را برای نیروی دریایی سلطنتی عربستان شخصی‌سازی کرده است، این شخصی‌سازی بقای آن‌ها را در دریا افزایش داد و آن‌ها را در برابر دماهای شدید مقاوم کرده است.

این ناوها قرار است به ناوگان غربی عربستان بپیوندند، به این معنی که کشتی‌ها در خلیج‌فارس و در کنار ایران مستقر نخواهند شد، بلکه برای محافظت از حدود 1800 کیلومتری خط ساحلی دریای سرخ عربستان و محفاظت از کشتیرانی در خلیج عدن استفاده خواهند شد، یعنی مستقیماً در کنار یمن، جایی که نیروهای حوثی نیابتی ایران در آن مستقر هستند.

این اتفاق نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی و تأمین امنیت کشتیرانی در آب‌های عربستان و بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن خواهد داشت.

سعودی‌ها به‌دنبال رسیدگی به حملات مستقیم حوثی‌ها به کشتی‌های امدادی تجاری و غیرنظامی و همچنین سازمان‌های سومالیایی فعال در دزدی دریایی، قاچاق انسان و قاچاق اسلحه و مواد مخدر هستند.

علاوه بر این، نیروهای نیابتی ایران در عراق و یمن بارها با پهپادها و موشک‌های بالستیک به این کشور حمله کرده‌اند. اگر رویارویی با ایران تشدید شود، تهران و متحدان محلی‌اش می‌توانند موشک‌ها و پهپادها را به سراسر خلیج شلیک کنند.