loader image

جستجو

Saudi Arabia wants to be peaceful in West Asia

اسپکتیتور»:
عربستان می‌خواهد در غرب‌آسیا صلح‌طلب باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اسپکتیتور» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه عربستان می‌خواهد در غرب آسیا صلح طلب باشد،تاکید کرد: ریاض حتی در حال افزایش قدرت دیپلماتیک خود در خارج از غرب‌آسیاست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اسپکتیتور در مطلب تازه خود به‌قلم «دنیل دی‌پتریس» نوشت:‌آمریکا و متحدانش حتی قبل از اینکه «محمد بن سلمان» پس از نبرد سخت با «محمد بن نایف» پسرعموی بزرگ‌تر و قابل‌احترام‌ترش، این مقام ولیعهدی را به دست آورد.

محمد بن سلمان را به‌عنوان یک پرکار پرجوش‌وخروش با رویاهای بزرگ برای عربستان می‌شناختند.

محمد بن سلمان می‌خواست کشور را به یک نیروگاه اقتصادی و فناوری تبدیل کند، قوانین اجتماعی سفت و سختی را که از زمان تأسیس سلسله آل سعود بر زندگی سعودی حاکم بود، به چالش بکشد و مهم‌ترین کشور جهان عرب را وارد قرن بیست‌و‌یکم کند.

این تحول برای سعودی‌ها تحولی چشم‌گیر بوده است. محمد بن سلمان اکنون در حال بازسازی روابط دیپلماتیک با او است.

مقامات سعودی در حال مذاکره مستقیم با حوثی‌ها در یمن برای دستیابی به ترتیبی هستند که به ریاض اجازه می‌دهد از جنگ داخلی نزدیک به ۹ ساله در آنجا خارج شود.

وزیر خارجه عربستان پس از سال‌ها تلاش برای برکناری بشار اسد، دیکتاتور سوریه، در روز 18 آوریل به دمشق رفت تا روابط دیپلماتیک را ارتقا دهد.

سعودی‌ها روابط اطلاعاتی خود با اسرائیل را تقویت کرده‌اند و به عادی‌سازی گسترده‌تر در مقطعی در آینده اشاره‌کرده‌اند، حتی زمانی که به‌دنبال تغییر وضعیت با حماس و بهبود چشم‌انداز میانجی‌گری برای آشتی بین فلسطینی‌ها هستند.

ریاض حتی در حال افزایش قدرت دیپلماتیک خود در خارج از غرب‌آسیاست. سعودی‌ها با همکاری آمریکا، گفت‌و‌گوی مشترکی را در جده میان نمایندگان ژنرال«عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان داگالو از نیروهای پشتیبانی سریع، برگزار کردند. هدف: آتش‌بس پایدار و گذرگاه‌های امن برای کمک‌های بشردوستانه. همچنین درحالی‌که پادشاهی ممکن است سهم مستقیمی در جنگ اوکراین نداشته باشد، سال گذشته به تبادل اسرا بین مسکو و کی‌یف کمک کرد.

با وجود این فعالیت، احتیاط لازم است. هیچ‌یک از این ابتکارات دیپلماتیک موفقیت‌آمیز نیست؛ اما صرف‌نظر از نتیجه نهایی، این ابتکارات، تغییر قابل‌توجهی را در تصمیم‌گیری عربستان نشان می‌دهد و نشان‌دهنده رویکرد بالغ‌تر نسبت به دولت‌سازی است. این نه‌تنها برای عربستان خوب است، بلکه برای آمریکا نیز مثبت است.