loader image

جستجو

The consequences of the Iran agreement will occur in 2024

عرب نیوز: آیا بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گذارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب نیوز» در یادداشت تازه خود به‌ بررسی این سوال پرداخت که آیا بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گذارد؟

فهرست مطالب

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه عرب نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «دالیا العقیدی» نوشت: اگرچه تمام جهان درگیر تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای احتمالی این بحران است، مذاکرات بین‌المللی برای احیای توافق هسته‌ای ایران همچنان در دستور کار وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» -رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران- روز جمعه نسبت به تسریع روند توافق هسته‌ای در اوکراین ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای داشت.

فلاحت‌پیشه گفت: اگرچه به سایه طولانی جنگ بر سر مذاکرات برجام بدبین هستم، اما همچنان معتقدم که حمله پوتین به اوکراین ممکن است به تمایل غرب برای به نتیجه رسیدن مذاکرات منجر شود.

وی به دو دلیل اشاره کرد: اولا، آمریکا و متحدان اروپایی آن نمی‌خواهند ایران بیشتر در مدار روسیه قرار گیرد و دوما، تمایل آن‌ها برای پایان دادن به نفوذ مسکو در مذاکرات.

با این حال، «انریکه مورا» -مدیر سیاسی اتحادیه اروپا که مذاکرات وین- را هماهنگ می‌کند، با دیدگاه فلاحت‌پیشه موافق نیست.

او هفته گذشته در توییتی اعلام کرد که مذاکرات وین به لحظه حساسی رسیده است. ما پس از ده ماه مذاکره به پایان نزدیک می‌شویم. نتیجه آن هنوز نامشخص است. مسائل کلیدی باید برطرف شود. اما همه هیئت‌ها به طور کامل درگیر مذاکرات هستند. کار فشرده است.

حتی نماینده آمریکا در مذاکرات، راب مالی، در چندین نوبت تردید خود را نسبت به قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای جدید با ایران ابراز کرده است.

به گفته «باراک راوید» از -وبگاه آکسیوس- یک مقام ارشد آمریکایی هفته گذشته اظهارات مقامات ایرانی و برخی از مذاکره‌کنندگان اروپایی را مبنی بر اینکه ممکن است ظرف چند روز آینده به توافق برسند، توصیف کرد.

با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و معنای آن برای دوام برجام، زمان بسیار کمی برای حل مسائل باقی‌مانده وجود دارد. تا زمانی که به این مسائل رسیدگی نشود، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

تاکنون تمامی مقامات آمریکا از ذکر نقاط معارض خودداری کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که هر دو طرف در تلاش برای به دست‌آوردن اهرم فشار بر دیگری هستند.

در حالی که تهران نیاز حیاتی دولت بایدن برای احیای توافق را برای منافع سیاسی درک می‌کند، واشنگتن به طور غیرمستقیم تهران را به احتمال بازگرداندن حوثی‌های یمن به لیست گروه‌های تروریستی تهدید کرده است.

کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرد که جو بایدن در نظر دارد حوثی‌ها را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند و همچنین تحریم‌هایی را علیه یک شبکه تجاری بین‌المللی که تامین مالی این گروه را تامین می‌کند، بررسی ‌کند.

با این حال، بایدن با وجود تماس‌های فراوانی که او را به انجام این کار ترغیب می‌کرد، قبول نمی‌کند که بازگرداندن عنوان تروریستی‌بودن علیه حوثی‌ها و رهبران آن برای حفاظت از منافع آمریکا و متحدان نزدیک آن در منطقه ضروری است.

 اگر تحریم‌ها علیه حوثی‌ها تمدید شود و به شدت دنبال شود، توانایی‌های عملیاتی و بودجه این گروه محدود می‌شود.

تحریم‌هایی که هفته گذشته علیه شبکه تجاری بین‌المللی که حوثی‌ها را تامین مالی می‌کند، صادر شد، این پیام را به تهران ارسال کرد که این شبکه واقعاً مورد توجه است.

بیانیه‌ای که توسط «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- منتشر شد، نشان داد که تحریم‌ها از نزدیک با شرکای خلیج‌فارس به عنوان پاسخی به حملات تروریستی حوثی‌ها که مکان‌های غیرنظامی در عربستان و امارات را هدف قرار می‌دهند، هماهنگ شده است.

در همین حال، نامه‌ای از سوی 17 عضو کنگره به رئیس‌جمهور فرستاده شد و بایدن را تحت فشار قرار داد تا فوراً حوثی‌ها را به عنوان بخشی از جنگ جهانی علیه تروریسم معرفی کند.

این ابتکار با مخالفت سناتور دموکرات کریس مورفی، که روابط نزدیکی با نظام ایران دارد و 11 نفر از همرزمان حزبش همراه شد. آن‌ها به بایدن نسبت به قرار دادن حوثی‌ها در لیست گروه‌های تروریستی هشدار دادند.

موضوع نبرد دو مجلس قانونگذاری آمریکا بر سر نحوه رفتار با نظام ایران داغ شده است. در اوایل این ماه، نامه دیگری از سوی بیش از 160 جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به کاخ سفید ارسال شد که در آن توافق هسته‌ای سال 2015 را محکوم کردند و خواستار دریافت تایید کنگره قبل از هرگونه توافق بین‌المللی در آینده شدند.