loader image

جستجو

پولیتیکو:
عصبانیت اوکراین به دلیل لغزش عضویت؛ ناتو عقب‌نشینی می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتیکو» در گزارشی ضمن اشاره به پیشنهاد یک مقام ارشد به مبادله زمین‌های اوکراین درقبال عضویت در ناتو،عنوان کرد: در عرض چند ساعت، کی‌یف خشم خود را ابراز کرد، دیپلمات‌ها اقدامات مضاعف انجام دادند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه پولیتیکو در گزارش تازه‌ای به‌قلم «لیلی بایر» نوشت: ناتو روز چهارشنبه در حالت حل‌و‌فصل قرار گرفت، پس ‌از آن‌که یک مقام ارشد به دلیل پیشنهاد او مبنی بر اینکه اوکراین می‌تواند در ازای عضویت در ناتو، سرزمین‌های خود را به روسیه واگذار کند، سروصدای زیادی به پا کرد.

این اظهارات که در جریان یک مناظره در جنوب نروژ بیان شد و روزنامه نروژی وردنس گانگ آن را دریافت کرد.

قابل‌توجه بود زیرا متحدان غربی از مدت‌ها قبل بر اهمیت تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرده و گفتند که کی‌یف باید تصمیم بگیرد که چه زمانی و چگونه با مسکو مذاکره کند.

در عرض چند ساعت، اوکراین خشم خود را ابراز کرد، دیپلمات‌ها اقدامات مضاعف انجام دادند.

«اولگ نیکولنکو» -سخنگوی وزارت خارجه اوکراین- هرگونه بحث مبادله زمین با ناتو را «کاملاً غیرقابل‌قبول» خواند.

او در یک پست فیس‌بوکی نوشت: «آگاهانه یا ناآگاهانه، دخالت مقامات ناتو در شکل‌دهی به روایت احتمال خروج اوکراین از سرزمین‌هایشان به نفع روسیه است».

یک مقام اوکراینی که نامش فاش نشد تا درباره تفکرات داخلی کی‌یف صحبت کند، گفت: «این اظهارات ثابت می‌کند که نگرانی‌های ما وجود دارد و بحث‌هایی برای استفاده از عضویت در ناتو به‌عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات با روسیه در جریان است».

«ماریا زاخارووا» -سخنگوی وزارت خارجه روسیه- گفت: «این یک داستان ساختگی است که اهداف سیاسی خاصی دارد.»

«دیمیتری مدودف» -معاون رئیس شورای امنیت روسیه- گفت که اوکراین برای پیوستن به ناتو باید حتی خود کی‌یف را رها کند.

در ائتلاف دفاعی غرب، بسیاری از دیپلمات‌ها از این رویداد غافلگیر شدند. جنسن یک شخصیت ارشد است که بیش از یک دهه در ناتو کار کرده است و به‌ندرت در جمع صحبت می‌کند.

یک دیپلمات ارشد از اروپای غربی گفت که این اظهارنظر برای نمایندگان کشورهای ناتو «غافلگیرکننده» بود و افزود که «هیچ‌وقت چنین مبادله‌ای توسط متحدان در شورا موردبحث قرار نگرفت.»