loader image

جستجو

Türkiye's membership in BRICS is because of Russia

کویینسی:
عضویت ترکیه در بریکس به خاطر روسیه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشتی با اشاره به درخواست ترکیه برای عضویت کامل در بریکس، تاکید کرد: تأثیر پیوستن اکنون می‌تواند برای مسکو و آنکارا دوجانبه مفید باشد، زیرا این دو از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 روابط دوجانبه قوی داشته‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشتی به‌قلم «مایکل کوربین» عنوان کرد: در روز 4 سپتامبر، کامرسانت، روزنامه روسی گزارش داد که «یوری اوشاکوف» دستیار ولادیمیر پوتین، تائید کرد که ترکیه درخواست عضویت کامل در بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) را دارد و این سازمان بررسی این درخواست را قبل از تاریخ نشست سران بریکس در پاییز امسال آغاز خواهد کرد.

این رویداد در تاریخ 22 تا 24 اکتبر در کازان روسیه برگزار می‌شود.

اوشاکوف همچنین تأکید کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.

اعلامیه دستیار روس به ماه‌ها گمانه‌زنی پایان داد و به‌دنبال مقاله بلومبرگ در روز 2 سپتامبر بود که ادعا می‌کرد این کشور «رسماً درخواست پیوستن به گروه کشورهای نوظهور بریکس» را داشته است.

مقامات دولت اردوغان که ناشناس صحبت می‌کردند، خاطرنشان کردند که یکی از دلایل درخواست رسمی این است که «مرکز ثقل ژئوپلیتیکی در حال دور شدن از اقتصادهای توسعه‌یافته است.»

اگرچه ترکیه مدعی است که قصد دارد عضویت و مسئولیت‌های خود در ناتو را حفظ کند و این اقدام ادامه رسمی استراتژی چندقطبی آن برای دستیابی به بازارهای جدید و ایمن‌سازی مسیرهای تجاری جدید است، اما ممکن است این تصمیم کاملاً بر اساس پتانسیل افزایش فرصت‌های اقتصادی نباشد.

با این حال، این لفاظی‌ها به‌دنبال محدودیت صادرات ترکیه به اسرائیل در ماه آوریل و به‌دنبال آن توقف کامل تجارت با اسرائیل در اوایل ماه می بود.

در پاسخ، اسرائیل اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه، قرارداد تجارت آزاد این کشور با ترکیه را لغو خواهد کرد. حجم تجارت دو کشور در سال 2023، 6.8 میلیارد دلار بود و اسرائیل نهمین واردکننده بزرگ کالاهای ترکیه بود.

علاوه بر دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، علاقه فعلی ترکیه به پیوستن به بریکس ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که اجلاس آتی بریکس در کازان برگزار می‌شود و موفقیت آن برای مسکو بسیار مهم است.

تأثیر پیوستن اکنون می‌تواند برای مسکو و آنکارا دوجانبه مفید باشد، زیرا این دو از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 روابط دوجانبه قوی داشته‌اند.

ترکیه که به‌عنوان یک میانجی عمل می‌کند، در ماه آوریل سال 2022 تقریباً در مورد حل‌وفصل صلح در استانبول مذاکره و بخشی از توافقنامه ابتکار غلات دریای سیاه بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل بود که به اوکراین اجازه می‌داد غلات و کود را از طریق یک کریدور دریایی امن در دریای سیاه صادر کند.

علاوه بر این، ترکیه هرگز در تحریم روسیه به غرب نپیوست و به بزرگ‌ترین خریدار نفت خام روسیه تبدیل شده است.

با مراجعه به اظهارات اردوغان، اشاره وی به منطقه قره‌باغ را نباید نادیده گرفت زیرا اشاره‌ای به حمایت قاطع ترکیه از آذربایجان است.

علاوه بر این، روابط قوی دو کشور احتمالاً دلیل اصلی سفر به موقع پوتین به آذربایجان در هفته گذشته بوده است.

این تردید وجود دارد که پوتین قبل از اطمینان از حضور علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در اجلاس سران بریکس و همچنین قصد آذربایجان برای پیوستن به بریکس، با اردوغان صحبت نکرده باشد.

اینکه آیا این اجلاس برای تضمین عضویت آنکارا و همچنین سایرین مانند مالزی و تایلند باشد که قصد خود را برای پیوستن اعلام کرده‌اند، ممکن است موضوع دیگری باشد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که آرژانتین و عربستان یک بار چندین سال پیش قصد خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کرده بودند اما هنوز عضو نیستند.