loader image

جستجو

آرمد فورس پرس:
عملیات سیا و ناتو برای خرابکاری در روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «آرمد فورس پرس» درگزارش خود ‌از عملیات سیا و ناتو برای خرابکاری در روسیه خبر داد و نوشت: انفجارهای غیرقابل توضیح متعددی در راه‌آهن‌ها، تأسیسات نظامی و نیروگاه‌های روسیه از زمان تهاجم به اوکراین رخ داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه آرمد فورس پرس براساس گزارش جک مورفی، تحقیقی که یکشنبه منتشر شد، سیا از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، از سرویس‌های اطلاعاتی یک کشور اروپایی ناتو برای انجام حملات خرابکارانه در خاک روسیه استفاده می‌کند.

در این گزارش به چند مقام سابق اطلاعاتی و نظامی آمریکا اشاره شده، که نامشان فاش نشده است.

 در حالی که این گزارش بیان می‌کند که هیچ پرسنل آمریکایی در روسیه حضور ندارند، اما تأیید می‌کند که این عملیات توسط سیا با استفاده از اطلاعات یک متحد هدایت می‌شود.

به‌گفته یکی از مقامات سابق عملیات ویژه آمریکا، کمک این کشور ناتو یکی از دلایل اصلی تایید عملیات توسط جو بایدن بوده است.

مورفی در این گزارش از متحد ناتویی که با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کند نامی نبرد زیرا «این کار ممکن است امنیت عملیاتی هسته‌هایی را که هنوز در داخل روسیه فعال هستند به خطر بیاندازد».

 طبق گزارش مورفی، برنامه ریزی عملیات مخفی در روسیه سال‌ها طول کشید.

دو مقام نظامی سابق تأیید کردند که سرویس اطلاعاتی متحد ناتو یک انبار مواد منفجره و تجهیزات دیگر را بیش از یک دهه پیش در روسیه پنهان کرده است و برخی از آن اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است.

یک مقام سابق عملیات ویژه آمریکا گفت که سیا تا سال 2014 در روسیه دخالت نکرد. اولین عملیات‌هایی که توسط سیا و سرویس اطلاعاتی متحد ناتو هدایت شدند در سال 2016 آغاز شد.

در حالی که مشخص نیست که عوامل نفوذی تاکنون چند حمله انجام داده‌اند، اما انفجارهای غیرقابل توضیح متعددی در راه‌آهن‌ها، تأسیسات نظامی و نیروگاه‌های روسیه از زمان تهاجم به اوکراین رخ داده است.

گزارش مورفی نشان می‌دهد که این هسته‌ها می‌توانند در پس‌پرده‌ی آتش‌سوزی در مؤسسه تحقیقاتی دفاع هوافضای روسیه در ماه آوریل بوده باشند که بیش از 20 نفر کشته داد.