loader image

جستجو

The consequences of Iran's threats against American citizens

هیل:
عواقب تهدیدات ایران علیه شهروندان آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در یادداشت خود با بررسی عواقب تهدیدات ایران علیه شهروندان آمریکا،‌ نوشت: دولت بایدن باید فوراً از صدور روادید برای ابراهیم رئیسی جهت شرکت در نشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلوگیری کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هیل در یادداشت خود به‌قلم «جان هانا» «مایکل ماکوفسکی» نوشت: حمله با چاقو در 12 آگوست به سلمان رشدی در ایالت نیویورک، تازه‌ترین مورد از یک رشته تلاش‌های اخیر برای هدف قرار دادن آمریکایی‌هایی بود که در فهرست ترور ایران قرار داشتند.

با این حال، بایدن هیچ برنامه یا حتی قصدی برای پاسخگو کردن نظام تهران ندارد. برای جلوگیری از تلاش‌های آینده، نشان دادن عزم و تثبیت اعتبار آمریکا، او نیاز به تلافی دارد.

از سال 2021، ایران در توطئه‌هایی برای ربودن و کشتن مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی، ترور جان بولتون و قتل رشدی، دست داشته است که همگی در خاک آمریکا صورت گرفتند. تهران دخالت خود در هر یک از این 3 حادثه را رد کرده است.

پاسخ دولت بایدن به سیاست ایران برای تلاش برای قتل آمریکایی‌ها، ابراز خشم، تعقیب مجرمان و دو برابر کردن تلاش‌هایش برای رشوه دادن به ایران از طریق بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 بوده است.

پس از افشای توطئه علیه بولتون توسط وزارت دادگستری، «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی- و «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- هشدار دادند که ایران با «عواقب شدید» روبرو خواهد شد، اما تنها در صورتی که حمله موفقیت‌آمیز باشد.

مفهوم روشن این بود که هر چیزی جز این موضوع باید توسط مجریان قانون رسیدگی شود، نه سیاست امنیت ملی.

براین اساس، هم مرد مسلحی که ماه گذشته در حال زیر نظر گرفتن خانه علی‌نژاد دستگیر شد و هم ضارب رشدی هرگز به دست عدالت سپرده نمی‌شوند.

عقل سلیم نشان می‌دهد که این کار، نظام تهران را تشویق می‌کند که به تلاش برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها ادامه دهد. و چنین نمایش‌هایی از آمریکا تنها اهرم فشار این کشور در مذاکرات هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

آمریکا باید کمی اراده نشان دهد. برای شروع، دولت بایدن باید فوراً از صدور روادید برای ابراهیم رئیسی جهت شرکت در نشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلوگیری کند.

مهم‌تر از آن، بایدن در نهایت می‌تواند از مذاکرات هسته‌ای کناره‌گیری کند و روشن کند که در صورت تهدید ایران، هرگونه کاهش تحریم‌ها از گزینه‌ها خارج می‌شود.

اگر رهبران ایران مطمئن بودند که هر تلاشی برای آسیب به یک آمریکایی با پاسخی مرگ‌بارتر و هزینه‌هایی بیشتر مواجه می‌شدند، شور و شوق آن‌ها برای هدف قرار دادن آمریکا به سرعت کاهش می‌یافت.