loader image

جستجو

Can regional negotiations replace Barjam?

جروزالم پست:
 غرب آسیا تا چه اندازه باید نگران تهدید پهپادی ایران باشد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که غرب آسیا تا چه اندازه باید نگران تهدید پهپادی ایران باشد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا هفته قبل قانون توقف پهپادهای ایران را تصویب کرد.

این قانون حرکت مهمی بود تا بر تهدید فزاینده پهپادی ایران در منطقه تاکید شود. قانون‌گذاران آمریکا متوجه شده‌اند که پهپادها و نسخه‌های متنوع چیزی که به نام وسیله‌های هوایی بدون ‌سرنشین و سامانه‌های هوایی بدون ‌سرنشین می‌خوانیم، نقش نوظهوری در غرب آسیا بازی می‌کنند.

ایران کارش را در مورد پهپادها تقریبا زود شروع کرد و این امر به اواسط دهه 1980 بازمی‌گردد. این کشور در آن زمان به‌تازگی انقلاب اسلامی 1979 را پشت سر گذاشته و درگیر جنگی سهمگین با عراق بود.

ما با گذشت 20 سال و در دهه 2000 دریافتیم که ایران کار بر روی پهپادهایی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر را شروع کرده است.

این پهپادها اغلب از روی طرح پهپادهای خارجی الگوبرداری می‌شدند که شامل تلاش ایران برای الگوبرداری از پهپادهای آمریکایی نیز می‌شد.

کپی‌های ایران سطحی پایین‌تر و برد کمتری داشتند و دوربین‌های آن‌ها نسبت به نمونه‌های آمریکایی بدتر بود، اما این کشور نشان داد که با وجود تحریم‌ها، در مورد این تسلیحات آینده‌نگر موفق بوده است.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری ایران در زمینه پهپادی طی دهه گذشته ناشی از برجام و تصمیم آمریکا برای ترک این توافق بوده است.

حکومت ایران در سال 2015 باور داشت که با برداشته شدن تحریم‌ها، می‌تواند تسلیحات پیشرفته با فناوری بالا را از خارج خریداری کند، اما خیلی زود دریافت که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و سپاه پاسداران از انتظار نظام برای برداشته شدن تحریم‌ها و شکست آن بهره‌برداری کرد و ویترینی از پهپادها را برای روحانیون به نمایش درآورد.

نتیجه این شد که سپاه پاسداران در رقابت تسلیحاتی موقعیت برتری به دست آورد و از پنجره‌ا‌ی که بعد از سال 2015 و برای مماشات با ایران باز شده بود، بهره‌برداری کرد و توانست پهپادهای بیشتری را برای حوثی‌ها در یمن و حزب الله بفرستد.

در همین حال، شبهه‌نظامیان شیعی طرفدار ایران در عراق مثل کتائب حزب‌الله که بعد از جنگ با داعش تقویت شده‌ بودند، فناوری جدید پهپادها را نیز دریافت کردند.

کتائب حزب‌الله طی سال‌های 2019 تا 2022، از آن‌ها برای تهدید عربستان و امارات استفاده کرد. هم‌چنین، ایران از پهپادها برای تهدید نیروهای آمریکایی در سوریه استفاده کرد.

نکته روشن این است که هدف ایران، تکمیل مهمات کامیکازه ارزان قیمتی است که به نام «مهمات سرگردان» خوانده می‌شود و ترکیبی از پهپاد و فناوری موشک کروز است.

ایران با به پرواز درآوردن پهپادها از سوریه در فوریه 2018، استفاده حزب‌الله از پهپادها در بلندی‌های جولان در آگوست 2019 و پرواز پهپادها از عراق در می 2021 و دیگر تهدیدها از خود ایران در اوایل 2021 و هم‌چنین اوایل 2022، وضعیت  دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مورد آزمایش قرار داد.

ایران از پهپادها استفاده می‌کند، زیرا با توجه به عدم توانایی‌اش برای تهیه هواپیماهای جدید، آن‌ها نوعی نیروی هوایی اضطراری هستند. این تسلیحات ارزان قیمت می‌توانند کل غرب آسیا تا هزاران کیلومتر را تهدید و به هر مکان و در هر زمان مورد نظری حمله کنند.

اگر استفاده ایران از پهپادها بدون تلفات باشد، این کشور می‌تواند حملات خود را انجام دهد و از اقدام تلافی‌جویانه مصون بماند؛ به این معنا که استفاه از پهپادها در برخی از مواقع در سطحی انجام می‌شود که منجر به جنگ نشود.

این جنگ پهپادی جدید به نمایش گذاشته شده و حزب‌الله از پهپادها برای نفوذ در حریم هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استفاده کرده است.

قصد حزب‌الله از این اتفاقات بهره‌برداری تبلیغاتی است و حتی شاید توجهی به این موضوع نداشته باشد که پهپادهایش تا چه اندازه خوب عمل کرده‌اند.

گرچه حزب‌الله تعداد زیادی پهپاد دارد، اما هدف واقعی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در برخی مواقع آزمودن وضعیت دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، نه تخریب.

با این حال، چنین تهدیدی به سرعت در حال افزایش است. حماس طی درگیری می 2021 از پهپادهای جدیدی استفاده کرد.

حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و حمله به یک کشتی در خلیج عمان در جولای 2021 و هم‌چنین، گزارش‌هایی از سقوط پهپادها توسط آمریکا در عراق که به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حرکت بودند، همگی نمونه‌هایی از این تهدیدات هستند.