loader image

جستجو

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan speaks at a joint news conference with Spanish Prime Minister Pedro Sanchez after their talks at the presidential palace, in Ankara, Turkey, Wednesday, Nov. 17, 2021. Erdogan said Wednesday that his country hopes to increase defense cooperation with NATO ally Spain through the purchase of a second aircraft carrier as well as a submarine.(AP Photo/Burhan Ozbilici)

میدل ایست‌آی:
 غرب آسیا شاهد لحظه‌ای نادر از تنش‌زدایی منطقه‌ای است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست‌آی» نوشت: طرز شگفت‌انگیزی، غرب آسیا در حال حاضر شاهد یک لحظه نادر از تنش‌زدایی منطقه‌ای و سرعت بی‌سابقه آشتی بین قدرت‌های منطقه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه میدل ایست‌آی در گزارش تازه خود به‌قلم «علی بکیر» نوشت: برای مدت طولانی، غرب آسیا یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان بوده است.

با این حال، به طرز شگفت‌انگیزی، غرب آسیا در حال حاضر شاهد یک لحظه نادر از تنش‌زدایی منطقه‌ای و سرعت بی‌سابقه آشتی بین قدرت‌های منطقه است.

این روند با همکاری امارات با ایران در پایان سال 2020 و عربستان با قطر در آغاز سال 2021 شروع شد.

پس از آن، تعاملات دیپلماتیک فشرده بین مصر و قطر، ترکیه و مصر و امارات آغاز شد.

در بیشتر موارد، تعامل بین جوامع اطلاعاتی دشمنان، محیطی غیرسیاسی و حرفه‌ای را برای برقراری ارتباط بین سیاستمداران تضمین می‌کرد تا اختلافات خود را حل کنند.

به همین ترتیب، تجارت و سرمایه‌گذاری انگیزه‌های قوی و محکمی را برای طرف‌های درگیر فراهم کرد تا به دنبال زمینه‌های مشترک و دستیابی به یک موقعیت برد-برد باشند.

این فرآیندهای عادی‌سازی نمی‌توانست بدون تحولات خاصی در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای اتفاق بیفتد.

این تحولات زمینه را برای تنش‌زدایی، ایجاد فضای مناسب و زمینه مشترک برای نشستن طرف‌های درگیر در کنار هم، بحث در مورد منافع مشترک، آشتی و عادی‌سازی روابط خود به شکلی بی‌سابقه فراهم کرد.

شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تأثیر فوق العاده‌ای بر ماهیت روابط منطقه‌ای از سال 2021 داشته است. رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید به معنای ایجاد بازی جدیدی در منطقه بود.

با این اوصاف، اگر اراده واقعی برای تبدیل لحظه کاهش تنش به یک وضعیت پایدار وجود داشته باشد، در آینده نزدیک باید شاهد اتخاذ حداقل برخی از اقدامات زیر توسط کشورهای مهم منطقه باشیم.

اول، اولویت دادن به جنبه اقتصادی روابط دوجانبه.

دوم، شناسایی حوزه‌های منافع مشترک در زمینه‌های دیگر مانند امنیت و سیاست.

سوم، درگیر شدن در یک بحث سازنده در مورد زمینه‌های اختلاف بین قدرت‌های بزرگ منطقه

علاوه بر این، برخی از کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی و احساس ناامنی، روابط امنیتی را در اولویت قرار می‌دهند.