loader image

جستجو

What will be the consequences of Russia's victory

فارن افرز:‌ پیامدهای پیروزی روسیه چه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشت تازه خود درباره پیامدهای پیروزی روسیه نوشت: اگر روسیه کنترل اوکراین را به دست گیرد یا بتواند آن را در مقیاس بزرگ بی‌ثبات کند، دوره جدیدی برای آمریکا و اروپا آغاز خواهد شد.  

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در یادداشت خود به‌قلم «لیانا فیکس» و «مایکل کیماژ» نوشت: اوکراین تحت کنترل کرملین، اروپا را متحول خواهد کرد.

هنگامی که روسیه به جنگ داخلی جاری در سوریه پیوست، در تابستان 2015، آمریکا و شرکای آن را شوکه کرد. «باراک اوباما» -رئیس‌جمهور وقت آمریکا- از سر ناامیدی ادعا کرد که سوریه برای روسیه و «ولادیمیر پوتین» به «باتلاق» تبدیل خواهد شد.

سوریه برای پوتین به باتلاق تبدیل نشد. روسیه مسیر جنگ را تغییر و «بشار اسد» -رئیس‌جمهور سوریه- را از شکست قریب‌الوقوع نجات داد و سپس نیروی نظامی را به اهرم دیپلماتیک تبدیل کرد و هزینه‌ها و تلفات را پایدار نگه داشت. اکنون نمی‌توان روسیه را در سوریه نادیده گرفت. هیچ توافق دیپلماتیکی وجود نداشته است. در عوض، مسکو نفوذ منطقه‌ای بیشتری از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گرفته تا لیبی به دست آورده است. در سوریه، چیزی که دولت اوباما نتوانست پیش بینی کند، احتمال موفقیت مداخله روسیه بود.

در زمستان سورئال 2022-2021، آمریکا و اروپا بار دیگر در فکر مداخله نظامی بزرگ روسیه این بار در خود اروپا هستند. بار دیگر، بسیاری از تحلیلگران درباره عواقب وخیم حملات برای متجاوز هشدار می‌دهند. یک تحلیل منطقی میان هزینه و فایده، این موضوع را نشان می‌دهد که بهای یک جنگ تمام عیار در اوکراین برای کرملین به طرز عجیبی بالا خواهد بود و کشتار قابل‌توجهی را در پی خواهد داشت. آمریکا تلفات غیرنظامیان را 50 هزار نفر تخمین زده است. در کنار تضعیف حمایت پوتین در میان نخبگان روسیه، که شخصاً از تنش‌های متعاقب با اروپا آسیب می‌بینند، یک جنگ می‌تواند اقتصاد روسیه را به خطر بیندازد و مردم را از دولت دور کند. بر اساس این دیدگاه، روسیه در دام فاجعه‌ای که خود ساخته است، گرفتار خواهد شد.

با این وجود، به نظر می‌رسد تحلیل هزینه و فایده پوتین به نفع تغییر وضعیت موجود اروپاست. رهبری روسیه ریسک‌های بیشتری می‌پذیرد، و فراتر از نزاع سیاست‌های روزمره، پوتین در یک مأموریت تاریخی برای تحکیم اهرم این کشوردر اوکراین است. البته، روسیه ممکن است به سادگی بحران کنونی را بدون تهاجم با یافتن راهی مناسب به پایان برساند. اگر روسیه در اوکراین پیروز شود چه؟

 اگر روسیه کنترل اوکراین را به دست گیرد یا بتواند آن را در مقیاس بزرگ بی‌ثبات کند، دوره جدیدی برای آمریکا و اروپا آغاز خواهد شد. رهبران آمریکا و اروپا با چالش دوگانه بازنگری در امنیت اروپا و کشیده نشدن به جنگ بزرگتر با روسیه روبرو خواهند شد.