loader image

جستجو

آیا_روسیه_و_غرب_می‌توانند_به_سازش_برسند

فارن پالسی: آیا روسیه و غرب می‌توانند به سازش برسند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به خواسته‌های امنیتی روسیه از آمریکا، به‌‌نقل از مقامات آمریکایی به این نکته تاکید کرد که آمریکا بدون متحدان و شرکای اروپایی، هیچ مذاکره‌ای درباره امنیت اروپا  را نمی‌پذیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالسی در یادداشت تازه خود به‌قلم « کریستینالو» نوشت: با تقاضاهای امنیتی جدید مسکو، فرصت‌های توافق ممکن است به طور فزاینده‌ای دست نیافتنی باشد.

از آنجایی که افزایش گسترده نیروهای روسیه باعث ترس اوکراین از تهاجم شده است، مسکو روز جمعه فهرستی دقیق از خواسته‌های امنیتی خود را منتشر کرد. الزامات کرملین که مقامات آمریکایی چندین مورد از آن‌ها را «غیرقابل قبول» تشخیص داده‌اند، گسترده است. این الزامات شامل این موارد می‌شود: اوکراین نمی‌تواند به عضویت ناتو درآید و ناتو نمی‌تواند به سوی شرق اروپا گسترش یابد. فعالیت نظامی ‌در جمهوری‌های شوروی سابق باید پایان یابد.

«سرگئی ریابکوف» -معاون وزیر خارجه روسیه- گفت که آمریکا و ناتو در سال‌های اخیر وضعیت امنیتی را به شدت تشدید کرده‌اند. واشنگتن و متحدانش در ناتو باید فورا به اقدامات خصمانه خود علیه کشور ما پایان دهند.

اما با توجه به اینکه ناتو قبلاً بسیاری از خواسته‌های آن‌ها را رد کرده است و هشدارهای مسکو مبنی بر اینکه نادیده گرفتن پیشنهاداتش ممکن است اقدامات متقابل را تحریک کند، فرصت‌های سازش به طور فزاینده‌ای دست نیافتنی به نظر می‌رسند.

ساعاتی پس از طرح خواسته‌های روسیه، اوکراین از مقامات غربی خواست تا پاسخ خود را به تهاجم احتمالی روسیه روشن نموده و علناً تعهد خود را اعلام کنند. «آندری یرماک» -رئیس اداره ریاست جمهوری اوکراین- اوایل ماه دسامبر به فارن پالسی گفت که این کشور «حمایت بی‌سابقه‌ای» را از سوی متحدان خود تجربه کرده است. اما وی افزود: مهم این است که این سخنان به اقدامات ملموس تبدیل شود.

برای برخی کشورها، پاسخ نظامی ‌ممکن است دور از ذهن به نظر بیاید. «بن والاس» -وزیر دفاع بریتانیا-  پیش از اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی محتمل‌ترین ابزار مورد استفاده آن‌ها خواهد بود، گفت: از آنجایی که اوکراین عضو ناتو نیست، «بعید است که کسی برای به چالش کشیدن روسیه نیروهایی را به این کشور بفرستد.» ما نباید مردم را به تمسخر بگیریم.

مقامات دولت بایدن گفته‌اند که آمریکا آماده تعامل با روسیه بر سر پیشنهادات امنیتی این کشور است، اما به شرط اینکه این مسئله اروپایی‌ها را نیز درگیر کند. «جن ساکی» -سخنگوی کاخ سفید- گفت: «بدون متحدان و شرکای اروپایی، هیچ مذاکره‌ای درباره امنیت اروپا وجود نخواهد داشت. ما اصول کلیدی را که امنیت اروپا براساس آن بنا شده است، به خطر نمی‌اندازیم.

صحبت‌های روز یکشنبه سناتور مانچین در مورد سخنان بایدن مبنی بر اینکه نمی‌تواند از برنامه هزینه‌های حدود 2 تریلیون دلاری حمایت کند، ضربه بالقوه مهلکی به قانون بازسازی بهتر دولت وی وارد کرد. او در فاکس نیوز گفت: «من نمی‌توانم به ادامه این قانون رای بدهم.» «من هر کاری که از نظر انسانی ممکن بود را امتحان کردم. من به آن یک نه می‌گویم.»

مرگ احتمالی این قانون که قوانین آموزش، آب و هوا، مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و مالیات را در بر می‌گیرد، بسته‌هایی را به خطر می‌اندازد که به منظور افزایش پوشش سلامت، توسعه برنامه‌های جهانی پیش از مهدکودک و مراقبت از کودکان و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

پاسخ کاخ سفید به آن قابل توجه بود. «جن ساکی» -سخنگوی کاخ سفید- در بیانیه‌ای مبهم گفت: «نظرات امروز صبح سناتور مانچین در شبکه فاکس با گفتگوهای او در این هفته با رئیس‌جمهور، کارکنان کاخ سفید و سخنان عمومی او در تضاد است. این صحبت‌ها بیانگر یک تغییر ناگهانی و غیرقابل توضیح در موضع او و نقض تعهدات وی در قبال رئیس جمهور هستند.

هنگ کنگ انتخابات تلخ پارلمانی خود را روز یکشنبه برگزار کرد که نشان از کنترل فزاینده چین بر این قلمرو پس از بازسازی سیستم انتخاباتی خود داشت. همه نامزدها مورد تایید مقامات قرار گرفتند و رهبران مخالف در زندان به سر می‌برند. علیرغم تلاش‌های دولت برای تشویق رأی دادن و مشروع جلوه دادن انتخابات، این انتخابات با مشارکت کم‌سابقه‌ای مواجه شد: تنها 30.2 درصد از رأی‌دهندگان در این انتخابات شرکت کردند.

مقامات میزان مشارکت کم را به عنوان نشانه‌ای از رضایت بالای دولت در نظر گرفتند. «کری لام» -مدیر اجرایی هنگ‌کنگ- گفت: وقتی دولت خوب عمل می‌کند و اعتبار آن بالا باشد، مشارکت رأی‌دهندگان کاهش می‌یابد.