loader image

جستجو

امریکا+ جنگ یمن+ عربستا

فارن پالسی: به پایان همدستی آمریکا در جنگ ویران‌کننده یمن نزدیک شده‌ایم

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالسی» در یادداشت خود درباره دلایل مخالفت کنگره با فروش تسلیحات آمریکا به عربستان و لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر به همدستی با سعودی‌ها در قضیه یمن پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «سارا ویتسون» نوشت: انتظار می‌رود این هفته «رند پل»، «برنی سندرز»، «ران وایدن» و «مایک لی» سناتورهای آمریکایی برای رای‌گیری در مورد طرحی در مخالفت با اولین فروش عمده تسلیحاتی کاخ سفید به عربستان فشار بیاورند. رویارویی با کاخ سفید در همان هفته صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود سنا درباره اصلاحیه قانون مجوز دفاع ملی برای ممنوعیت همه حمایت‌های آمریکا از جنگ عربستان در یمن، از جمله فروش تسلیحات پیشنهادی، اقدام کند.

اگر اراده دموکراتیک شهروندان آمریکایی اهمیت داشت، این قطعنامه و اصلاحیه به راحتی تصویب می‌شد، زیرا مردم آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند که با فروش تسلیحات به عربستان مخالف هستند. در یک نمایش نادر از وحدت دو حزبی، در سال 2019 زمانی که برای ممنوعیت فروش تسلیحات و پایان دادن به نقش آمریکا در جنگ یمن رای‌گیری شد، مجلس نمایندگان و سنا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، نه یکبار، بلکه چهار بار به این طرح رای موافق دادند. این طرح‌ها تنها با وتو شدن از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مسدود شدند.

زمانی که «جو بایدن» -نامزد ریاست‌جمهوری وقت- قول داد به فروش تسلیحات به عربستان پایان دهد، به نظر می‌آمد که تغییراتی در پیش است. این همان چیزی است که مردم آمریکا می‌خواهند و کنگره در ماه اکتبر آن را تأیید کرد: پایان دادن به همدستی آمریکا در جنگ ویران‌کننده یمن. تسلیحات آمریکا و حمایت مستمر واشنگتن از تلاش‌های جنگی عربستان به ایجاد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در یمن، با میلیون‌ها یمنی درگیر معضل گرسنگی و بیش از 130 هزار کشته، کمک کرده است؛ مناطق مسکونی و کارخانه‌ها به ویرانه تبدیل شده و اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی است.

دلایل مخالفت با فروش تسلیحات آمریکا به عربستان از سال 2019 تغییر نکرده است. سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده و بدخواهانه حکومت پادشاهی این کشور، چه در داخل و چه در خارج، همچنان ادامه دارد. حملات بی‌پروا و بدون تبعیض آن به یمن ادامه دارد و تلفات غیرنظامیان، بدون هیچ استراتژی یا چشم‌اندازی معقول برای دستاوردهای نظامی یا سیاسی معنادار، همچنان در حال افزایش است.