loader image

جستجو

ایران چین امریکا

فارن پالیسی:‌ آمریکا دیگر نمی‌تواند روابط روبه رشد ایران و چین را نادیده بگیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به سفر وزیر امورخارجه ایران به چین در راستای تعمیق مشارکت راهبردی، تاکید کرد افزایش همکاری امنیتی چین و ایران تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا است و واشنگتن دیگر نمی‌تواند روابط روبه رشد ایران و چین را نادیده بگیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «برادلی بومن» نوشت: واشنگتن ممکن است از خاورمیانه خسته شده باشد، اما پکن تازه شروع کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- روز جمعه برای تعمیق «مشارکت راهبردی جامع» دو کشور که سال گذشته امضا کردند، به چین سفر خواهد کرد. افزایش همکاری امنیتی چین و ایران تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عرب خلیج فارس است. برای رسیدگی به آن­ها، دولت بایدن اکنون باید چندین گام فوری بردارد.

«وانگ ونبین» -سخنگوی وزارت امور خارجه چین- روز سه‌شنبه ضمن تأیید سفر امیرعبداللهیان به چین، تاکید کرد: چین آماده همکاری با ایران برای تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی جامع دو کشور است.

توافق راهبردی 25 ساله که پکن و تهران در مارس 2021 امضا کردند، مزایای بزرگی را برای دو دشمن آمریکا که در مخالفت با این کشور و حاکمیت قانون متحد شده‌اند، ارائه می­دهد. چین با ایجاد روابط با جمهوری اسلامی، ضمن تقویت جای پای خود در خاورمیانه، آمریکا را تضعیف و دسترسی به نفت و سایر کالاهای مهم ایران را تضمین می­کند. ایران میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در انرژی و زیرساخت­های چین را دریافت خواهد کرد که اثربخشی تحریم­های آمریکا علیه دولت این کشور را کاهش می­دهد.

 با این حال، نادیده گرفتن پیامدهای امنیتی روابط چین و ایران اشتباه است.

 همکاری نظامی چین و ایران یک نگرانی برای آینده نیست، این فاجعه هم اکنون در حال وقوع است.

خرید انرژی چین از جمهوری اسلامی و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران حداقل دو اثر منفی امنیتی خواهد داشت که با گذشت زمان بدتر می­شود. اول اینکه، سرمایه‌گذاری چین محرک اقتصادی و درآمدی برای ایران خواهد بود. تهران بخش قابل توجهی از این درآمد اضافی را برای ساخت زرادخانه موشکی و پهپادهای خود، پیشبرد برنامه هسته­ای، صادرات تروریسم و ​​حمله به همسایگان خود استفاده خواهد کرد.

به طور گسترده‌تر، سرمایه‌گذاری اضافی چین به طور فزاینده­ای اثربخشی تحریم­های آمریکا علیه ایران را کاهش می­دهد. این امر باعث تشدید ناسازگاری ایران در هرگونه مذاکره در مورد برنامه هسته­ای این کشور خواهد شد. حمایت چین همچنین احتمال شکست دیپلماسی و اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد.