loader image

جستجو

آیا_می‌توان_توافق_برجام_را_احیا_کرد

فارن پالیسی: آمادگی برای منزوی کردن ایران در صورت به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « فارن پالیسی» در یادداشت خود به این موضوع پرداخت که آمریکا آماده است در صورت به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای، با افزایش تحریم‌ها و استفاده از ابزار دیپلماتیک دیگر، ایران را منزوی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «کریستینالو» نوشت: مذاکره‌کنندگان در تلاش هستند تا مسیر جدیدی را به پیش ببرند، اما چالش‌های زیادی بر سر راه آن‌ها وجود دارد.

مقامات غربی برای احیای توافق برجام تلاش می‌کنند.

پس از یک هفته مذاکرات پرتنش برای احیای برجام، مقامات مجبور شدند مذاکرات را در روز جمعه متوقف کنند و این امر پرسش‌های کلیدی در مورد اینکه آیا این توافق همچنان قابل احیا شدن است یا خیر، ایجاد کرد.

مذاکره‌کنندگان بر سر مسائل مهم در وین، از جمله تحریم‌های آمریکا و موضع تندرو دولت رئیسی، با هم به بحث پرداختند. مقامات غربی تهران را متهم می‌کنند که از امتیازات قبلی خود چشم‌پوشی کرده و تغییرات غیرقابل قبولی را در توافق پیشنهاد می‌کند و همزمان برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- گفت: «به نظر نمی‌رسد ایران در حال حاضر در مورد انجام کارهای لازم برای بازگشت به تعهدات خود جدی باشد، به همین دلیل است که ما این دور از مذاکرات را در وین به پایان رساندیم. ما خواهیم دید که آیا ایران علاقه‌ای به تعامل جدی دارد یا خیر.»

تهران اصرار دارد که واشنگتن ابتدا باید همه تحریم‌ها، از جمله تحریم‌هایی را که مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور نیستند، بردارد. این کشور همچنین می‌خواهد سرمایه‌گذاری‌هایی را که قبلاً در پروژه‌های هسته‌ای انجام داده است، حفظ و تضمین کند که آمریکا دیگر از این توافق خارج نخواهد شد.

اما مذاکره‌کنندگان اروپایی می‌گویند که این الزامات با شرایط قرارداد اصلی سازگار نیست. دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «ایران تقریباً تمام سازش‌های دشواری را که در ماه‌ها مذاکرات سخت ایجاد شده بود، زیر پا می‌گذارد و خواستار تغییرات اساسی در متن توافق است.»

در حال حاضر، مقامات خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کنند. به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه، واشنگتن اکنون در حال آماده شدن برای «دنیایی است که در آن بازگشتی به سوی برجام وجود ندارد.» اگر توافق نهایی حاصل نشود، مقامات آمریکایی در حال آماده شدن برای افزودن تحریم‌ها یا متوسل شدن به ابزارهای دیپلماتیک دیگر، از جمله منزوی کردن نظام ایران هستند.

گزینه دیگری مبنی بر توافق هسته‌ای جزئی نیز وجود دارد:. مقامات غربی پیشنهاد کاهش جزئی تحریم‌ها را در ازای کاهش پروژه‌های هسته‌ای ایران، ارزیابی کرده‌اند. اما مذاکره‌کنندگان ایرانی چنین ایده‌ای را رد کرده‌اند.