loader image

جستجو

Erdogan seeks to warm Turkish-Israeli relations

فارن پالیسی:‌ اردوغان به‌دنبال گرم شدن روابط ترکیه و اسرائیل است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه« فارن پالیسی» در یادداشت خود ضمن اشاره به اقتصاد در حال فرو پاشی ترکیه و درگیری با همسایگان عرب و متحدان سنتی غربی و با آشفتگی جدید در منطقه، تاکید کرد که تمایل اردوغان به دنبال گرم شدن روابط ترکیه و اسرائیل قابل درک است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «آیکان اردمیر» نوشت: نقشه دیپلماتیک غرب آسیا بار دیگر در حال تغییر است. به نظر می­رسد رابطه­ای غافلگیرکننده بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه، شرکای نزدیک سابق که روابطشان در زمان رجب طیب اردوغان مختل شده، در جریان است. هفته گذشته اردوغان اعلام کرد که «اسحاق هرتزوگ» در اواسط ماه مارس به آنکارا سفر خواهد کرد، و اولین رئیس ‌جمهور اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود که از زمان سفر شیمون پرز در سال 2007 به این کشور سفر می‌کند.

اردوغان با اقتصاد در حال فروپاشی، افزایش مخالفت داخلی با حکومت خود، درگیری با همسایگان عرب و متحدان سنتی غربی و با آمادگی روسیه برای حمله به اوکراین، با آشفتگی جدید در منطقه مواجه است. در نتیجه، تمایل او برای بهبود روابط و ایجاد شریک جدید، قابل درک است.

ترکیه اولین کشوری با اکثریت مسلمان بود که در سال 1949 دولت جدید یهودی را به رسمیت شناخت و این دو طی سالیان متمادی از همکاری دیپلماتیک، امنیتی و اطلاعاتی قوی برخوردار بودند.

«نفتالی بنت» -نخست­وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- اخیرا به هاآرتص گفت: «هیچ خیال باطلی در مورد ترکیه ندارم. ما با تمام پویایی­ها آشناییم.»

یکی از نگرانی­های اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، حمایت بی­دریغ اردوغان از گروه تروریستی حماس در کنترل غزه است. بر اساس گزارش تلگراف در سال 2020، در میان انواع دیگر حمایت­ها، آنکارا به عوامل ارشد حماس گذرنامه ترکیه و شهروندی اعطا کرده است.

تلاش­های سخت اردوغان در سال 2020 در جهت تضعیف توافق آبراهام، بر تردیدهای اسرائیل (رژیم صهینیستی) می­افزاید. دولت ترکیه در محکومیت این توافق به ایران و حماس پیوست و تهدید به تعلیق روابط دیپلماتیک با امارات کرد.

اسرائیل(رژیم صهینیستی) نمی­تواند با دلارهای نفتی تحت کنترل دولت جیب ترکیه را پر کند، اما دارای قدرت مالی، اقتصادی و فناوری در منطقه است. تقویت روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنین می­تواند به بهبود وجهه خدشه‌د­ار ترکیه، خصوصاً به­عنوان یک مقصد سرمایه­گذاری، کمک کند.

همچنین امکان ساخت خط لوله مدیترانه شرقی برای انتقال گاز طبیعی اسرائیل به ترکیه و از آنجا به اروپا وجود دارد.

اردوغان امیدوار است که اصلاح روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مصر به رفع انزوای ترکیه در مدیترانه شرقی کمک کند.

هرگونه عادی­سازی روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه سریعاً اتفاق نخواهد افتاد. با توجه به مسموم شدن روابط اردوغان با اسرائیل در دو دهه گذشته و چرخش­های مکرر او، برای اعتمادسازی مجدد زمان و تلاش زیادی نیاز خواهد بود.