loader image

جستجو

Abraham Accords

فارن پالیسی: علت توقف سیاست صلح اعراب- اسرائیل توسط بایدن چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود به بررسی دلیل توقف سیاست صلح اعراب- اسرائیل که در دولت بایدن رخ داده است،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان هانا» نوشت: توافقنامه­‌های عادی­‌سازی روابط عرب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که به ­عنوان توافق آبراهام شناخته می­شود، پیروزی فوق‌العاده­ای برای دیپلماسی آمریکا بود. بیش از 25 سال بعد از آخرین پیمان صلح اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با یکی از همسایگان عرب خود، آمریکا چهار توافق را در پنج ماه پایانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام داد. این پیمان پیشرفت مهمی برای منافع حیاتی واشنگتن در خاورمیانه در راستای صلح با شرکای منطقه­ای خود بود.

متاسفانه با روی کار آمدن بایدن بسیاری از این تلاش­های صلح‌­آمیز از بین رفت.

خوشبختانه، با توافقنامه‌های کنونی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و شرکای جدید این کشور در امارات، بحرین و مراکش قادر به پیشرفت قابل‌توجهی در روابط خود در سال 2021 بودند تا در زمینه دیپلماتیک، اجتماعی و اقتصادی به صلح بپردازند.

هم­اکنون فرصتی برای پایان دادن به هفت دهه اختلاف بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و بسیاری از کشورهای عربی وجود دارد.

در عوض، مجموعه­ا‌ی از سیاست­ه‌ا مانند خروج آمریکا از افغانستان و لغو فشار حداکثری ترامپ علیه ایران گرفته شد تا شرکای عرب واشنگتن را برای آغاز رابطه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دلسرد کند و نمایشی از کاهش ارتباط آمریکا با عربستان باشد.

همه این­ها نشان داد که تقویت و گسترش عادی­سازی روابط عربستان-اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در لیست اولویت­های سیاست خارجی واشنگتن جایگاهی ندارد.

دولت بایدن در ماه­های آخر سال 2021 اقدامات امیدوارکننده­ای را انجام داد که نشان می­دهد که ارزش توافق آبراهام شناخته شده است. «آنتونی بلینکن» میزبان چندین رویداد برای برجسته کردن سالگرد توافق بود. جیک سالیوان اواخر سپتامبر به عربستان سفر کرد و در دیداری با ولیعهد محمد بن سلمان، در مورد عادی­سازی روابط به گفت‌و‌گو پرداخت. بلینکن در ماه دسامبر در جریان سفر به اندونزی، پرجمعیت­ترین کشور مسلمان جهان، نیز همین کار را کرد.

اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که بایدن شک و تردید را در رابطه با گسترش دایره صلح اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از بین ببرد و نشان دهد که این مسئله در اولویت­های اصلی او قرار دارد.

دستور کار بایدن در سال 2022 باید روشن باشد: توافق­ها را بپذیرید. آن­ها را از آن خود کنید. شرکای آمریکا را قدرتمند سازید و امنیت کشور را بهبود بخشید. کاری را انجام دهید که چین و روسیه فقط در رویاهای خود می­توانستند به انجام آن امیدوار باشند و مجموعه جدیدی از توافق صلح اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را تنظیم کنید. در نهایت، به طور چشمگیری اعتبار و نفوذ آمریکا در صحنه جهانی را افزایش دهید.