loader image

جستجو

The Pentagon seeks to disrupt the China-Russia arms program

فارن پالیسی: پنتاگون به دنبال مختل کردن برنامه‌ تسلیحاتی چین و روسیه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت خود به‌ نقل از مسئول ارشد تحقیقات و مهندسی پنتاگون درباره مختل کردن برنامه تسلیحاتی پکن و مسکو نوشت: فهرستی از اقدامات پیشگیرانه نامتقارن را برای از بین بردن تسلیحات چین و روسیه ارائه کرده است

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم «جک دچ» نوشت: تسلیحات مافوق صوت چین و روسیه در آینده، سریع‌تر از گلوله‌ و قدرتمندتر از موشک‌ بالستیک هستند و می‌توانند از حسگرهای دفاع موشکی آمریکا بگریزند.

سرعت حرکت این موشک‌ها پنج برابر سرعت صوت است. در این صورت خطر شکست این موشک‌ها وجود دارد. موشک‌های هایپرسونیک یا مافوق صوت شاید مجبور شوند از هوای طوفانی و گرمای 4 هزار درجه عبور کنند؛ این در حالی است که با انجام مانورها، انرژی خود را از دست می‌دهند.

یک ذره هوای غیرمنتظره می‌تواند به بدنه این ادوات آسیب برساند. متخصصان بر این باورند که ادواتی که به طور متزلزل حرکت می‌کنند، به وزارت دفاع آمریکا فرصت بهتری می‌دهند تا ابرسلاح‌های مسکو و پکن را سرنگون کند.

این‌ها گزارش جدید مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا بودند. این اندیشکده از دولت بایدن خواسته که از یک کتاب‌بازی (برنامه کار) جدید برای ایجاد یک دفاع وسیع‌تر رونمایی کند که فراتر از سامانه‌‌های دفاع موشکی کنونی پنتاگون خواهند بود. برای مثال، در این برنامه کار، از هواپیما برای پرتاب ذرات فلزی ناخواسته در جهت موشک‌های مافوق صوت استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه وزارت دفاع آمریکا عمیقا بررسی‌های هسته‌ای و زرادخانه‌های دفاع موشکی را انجام می‌دهد، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افسران ارشد پنتاگون درباره اینکه چگونه سلاح‌های هایپرسونیک را از بین ببرند افکار خلاقانه‌ای در ذهن دارند. زیرا چین و روسیه اخیراً نسبت به آمریکا پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

دولت بایدن اذعان کرده است که آمریکا در این زمینه عقب مانده است. در حالی که واشنگتن از زمان دولت جورج دبلیو بوش به فکر توسعه تسلیحات مافوق صوت یا هایپرسونیک بوده، اما بودجه و تمرکز این کشور در دو دهه آینده به دلیل حضور نظامی در عراق و افغانستان با اختلال همراه شده است.

«هایدی شیو» – مسئول ارشد تحقیقات و مهندسی پنتاگون- در دسامبر 2021 گفت، فهرستی از اقدامات پیشگیرانه نامتقارن را برای از بین بردن این تسلیحات ارائه کرده است و قصد دارد در مورد این نقشه بازی به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا توضیحاتی ارائه دهد.

وی افزود: «بله، ما عقب مانده‌ایم. اما وظیفه‌ای که آستین به من محول کرده، در نظر گرفتن روش‌های نامتقارن برای مقابله با سلاح‌های مافوق صوت بود.»

در حال حاضر، آژانس دفاع موشکی آمریکا در نظر دارد اقدامات دفاعی محدودی را برای ردیابی موشک‌های هایپرسونیک یا مافوق صوت انجام دهد. این نهاد دفاعی همچنین در نظر دارد تلاش‌های بلند‌مدتی در جهت هدف قرار دادن این سلاح‌ها قبل از جدا شدن از غلاف‌ یا پرتاب‌کننده‌شان انجام دهد.

گزارش مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا تاکید می‌کند که هیچ‌یک از راه‌حل‌های نامتقارن پیشنهادی احتمالاً موثر نخواهد بود و باید توسط سیستم حسگرهای دفاع موشکی و یک پایگاه صنعتی دفاعی تقویت شوند. گرچه پنتاگون می‌تواند پرتاب یک سلاح مافوق صوت را با حسگرهای زمینی تشخیص دهد، اما نمی‌تواند این موشک‌ها را ردیابی کند، زیرا آن‌ها در زیر خط دید سیستم‌های تشخیص پرواز می‌کنند.

دولت ترامپ برای اولین بار در سال 2019 مسیر پنتاگون برای ایجاد یک لایه دفاع موشکی مبتنی بر فضا را ترسیم کرد، اما وزارت دفاع آمریکا فقط به فناوری‌های موسوم به «ال۳هریس» (L3Harris) و «نورث‌روپ گرومن» Northrop Grumman اجازه داد تا این خلأ را برطرف کنند. همچنین مشکل ضربه زدن به سلاح‌های مافوق صوت قبل از جدا شدن از غلاف‌ (پرتاب‌کننده) وجود دارد. این غلاف یا پرتاب‌کننده به این سلاح‌ها کمک می‌کند تا به سرعت به خارج از جو زمین برسند.

در گزارش مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکا آمده است که: «ساخت و نگهداری چنین ادوات دفاعی چالش‌برانگیز خواهد بود، اما تحقق آن غیرممکن نیست. موشک‌های مافوق صوت یا هایپرسونیک را می‌توان متوقف کرد.»