loader image

جستجو

US Secretary of State Blinken

فاکس نیوز: آیا دیپلماسی بلینکن درقبال روسیه می‌تواند کارساز باشد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه «فاکس نیوز» در یادداشت تازه خود با اشاره به سخنان وزیرامورخارجه آمریکا در برلین که گفته بود راه حل دیپلماتیک با روسیه را ترجیح‌می‌دهد، ‌به بررسی این پرسش پرداخت که آیا دیپلماسی بلینکن در قبال روسیه می‌تواند کارساز باشد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه فاکس نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «ربکا گرنت» نوشت: یک سال پیش، «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا-  هرگز فکر نمی‌کرد که در برلین سخنرانی کند و با بیش از 100000 سرباز روسی که اوکراین را احاطه کرده‌اند، به جو بایدن آسیب بزند. بلینکن پس از ملاقات بی‌ثمر با «سرگئی لاوروف» -وزیر امور خارجه روسیه- در روز جمعه، گفت که آن‌ها هفته آینده دوباره ملاقات خواهند کرد تا «ببینند که آیا می‌توانند این موضوع را از طریق دیپلماسی پیش ببرند یا خیر. آیا دیپلماسی همچنان می‌تواند ما را از این آشفتگی در مورد اوکراین نجات دهد؟ که بلینکن در برلین گفت، او به شدت یک راه‌حل دیپلماتیک با روسیه را ترجیح می‌دهد. اما این زبان ملایم، پوتین را نمی‌ترساند.

دیپلماسی همچنان می‌تواند کارساز باشد، اگر تیم بایدن سخت‌تر شود و دیپلماسی را با نیروی نظامی ‌پیوند دهد تا پوتین را بازدارد.

بلینکن از روسیه به دلیل بحران اوکراین و جنگ «سازماندهی‌شده»در دونباس که تاکنون 14000 کشته داشته و 1.5 میلیون نفر را آواره کرده است، انتقاد کرد. بلینکن هشدار داد که روسیه می‌تواند اینترنت را در اوکراین قطع کند، مانند تمام کارهایی که پوتین در درگیری‌های گذشته با گرجستان و استونی انجام داد. بلینکن گفت: «بیهوده است که با همسایگان خود وارد جنگ شوید.»

بلینکن افزود که جنگ روسیه و اوکراین «یک درگیری خشونت‌آمیز است که احتمالاً ادامه خواهد یافت. گروه‌هایی از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در اوکراین هستند تا در مورد سلاح‌های ضدتانک و سایر تاکتیک‌های نظامی به آن‌ها ‌آموزش دهند.

ناتو، اوکراین را وارد سیستم هشدار اولیه سایبری کرد. اگر بلینکن یک استاد دانشگاه بود، در کلاس او به خواب می‌رفتید. مسکو تایمز او را «آرام و ناپذیر» می‌نامد. در برلین، بلینکن با شوخی درباره انیشتین صحبت کرد که حتی خنده مودبانه‌ای به همراه نداشت. اما خوشحال شدم که بلینکن به نقض معاهده نیروهای هسته‌ای میانی روسیه اشاره کرد، که به آرامی‌دروازه احیای این معاهده را به هم زد. زمان آن رسیده است که تیم بایدن صحبت در مورد دفاع از اوکراین را آغاز کند. صحبت مستقیم در مورد عواقب نظامی ‌بخشی از دستورالعمل بازدارندگی است. بلینکن باید از کلمات و اعمالی استفاده کند تا پوتین محاسبه کند که خطر نظامی ‌تهاجم بسیار زیاد است.