loader image

جستجو

مذاکرات هسته ای ایران مرحله خطرناک

فایننشال تایمز : مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مرحله خطرناکی شده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «فایننشال تایمز» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه مقامات ایرانی در احیای برجام جدی هستند و قدرت‌های امریکا و اروپا را مقصر در مسیر پیشرفت می‌دانند تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مرحله خطرناکی شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری فایننشال تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «اندروانگلند» و«نجمه بزرگمهر» نوشت: در حالی که سیاستمداران میانه‌رو ایرانی و حامیان آن­ها جشن می­‌گرفتند و امیدوار بودند که توافق سال 2015 دوران جدیدی را برای کشور منحوس آغاز کند، رهبر معظم بی‌اعتمادی خود را به آمریکا، بازیگر اصلی دیگر توافق، به وضوح بیان کرد.

«آیت‌الله خامنه‌ای» در نامه‌ای سرگشاده که یک روز پس از نشست مقامات ایرانی، آمریکایی، اروپایی، روسی و چینی روی میزی در هتل کاخ پاله کوبورگ وین برای اولین جلسه «کمیسیون مشترک» منتشر شد، شکست توافق را حتی در بدو تولد پیش‌بینی کرد. او در نامه‌ای به «حسن روحانی» -رئیس‌جمهور وقت- یکی از حامیان سرسخت توافق، واشنگتن را به داشتن «خصومت ابدی» علیه جمهوری اسلامی متهم کرد، در حالی که دولت اوباما را به فریب و «دیپلماسی قلدری» متهم کرده بود. 6 سال بعد، به نظر می­رسد برنامه جامع اقدام مشترک که با نام اختصاری برجام شناخته می­شود، به طور غیرقابل برگشتی شکسته شده است.

بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن عمیق‌تر از همیشه است که میراث تصمیم «دونالد ترامپ» -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- در سال 2018 برای کنار گذاشتن یک‌جانبه توافق و اعمال صدها تحریم علیه جمهوری اسلامی است. تهران با تسریع برنامه هسته­ای خود به شدت به این عهد­شکنی پاسخ داد. اکنون که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در بالاترین سطح خود است و اوضاع از همه طرف سخت‌تر شده، کارشناسان هشدار می‌دهند که بحران هسته‌ای بعدی – همان چیزی که برجام برای جلوگیری از آن طراحی شده بود – ممکن است چند ماه دیگر باقی بماند. آمریکا و متحدانش به خوبی می­دانند که زمان بلوف­های بزرگ و دادن وعده­های توخالی نیست.

«حسین شریعتمداری» -سردبیر روزنامه کیهان-  می­گوید که این دوران تمام شده است. آن­ها قبل از توقف در اواسط دسامبر پیشرفت اندکی داشتند، اما از روز دوشنبه دوباره شروع به کار کردند. آن دور از مذاکرات پس از یک وقفه پنج ماهه بعد از انتخاب «ابراهیم رئیسی» به سمت ریاست‌جمهوری، در ماه ژوئن صورت گرفت. انتخابات پایان دوره روحانی و تثبیت قدرت تندروها بود.

مقامات ایرانی اصرار دارند که در احیای برجام جدی هستند و قدرت­های آمریکا و اروپایی را به دلیل عدم پیشرفت مقصر می­دانند. «محسن بهاروند» -سفیر ایران در لندن می‌گوید: «تفاوت دوران روحانی با امروز این است که اگر مطمئن نباشید [توافق به طور کامل اجرا می‌شود]، فکر نمی‌کنم به توافق برسید.» ما تهدیدها را نمی­پذیریم. تحلیلگران می­گویند که آیت‌الله خامنه­ای – که در مورد همه تصمیمات کلیدی جمهوری اسلامی حرف آخر را می­زند – اجازه نخواهد داد که تاریخ تکرار شود.