loader image

جستجو

Biden new opportunities in Somalia with the return of the old leader1

اندیشکده واشنگتن:
فرصت‌های جدید بایدن در سومالی با بازگشت رهبر قدیمی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در یادداشت اخیر خود با اشاره انتخابات سومالی و بازگشت رهبر قدیمی این کشور، نوشت: بازگشت حسن شیخ، به دولت بایدن فرصت­های جدیدی برای تعمیق مشارکت خود با موگادیشو و بیشتر منافع آمریکا در منطقه می­دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده واشنگتن در یادداشت اخیر خود به‌قلم «ایدو لوی» نوشت:  در تاریخ 15 می، اعضای پارلمان فدرال سومالی گرد هم آمدند تا «حسن شیخ محمد» را به­‌عنوان رئیس‌­جمهور انتخاب کنند.

او جایگزین محمد عبداللهی محمد ملقب به «فارماجو» خواهد شد که در انتخابات 2017 وی را شکست داد.

حسن شیخ در زمان دشواری زمام امور را به دست می‌گیرد. این انتخابات با مانع‌تراشی فارمجو و سوء‌استفاده سیاسی از نیروهای امنیتی و همچنین گزارش­هایی مبنی بر خرید گسترده آرا در سراسر جهان مواجه شد.

خوشبختانه، بازگشت حسن شیخ، به دولت بایدن فرصت­های جدیدی برای تعمیق مشارکت خود با موگادیشو و بیشتر منافع آمریکا در منطقه می­دهد.

با توجه به موقعیت استراتژیک سومالی در خلیج عدن، این کشور بستری برای قاچاق اسلحه و فعالیت­های ستیزه­جویانه بوده است که بر غرب آسیا و آفریقا تأثیر می­گذارد.

اگرچه فارماجو با امیدهای زیادی در سال 2017 به قدرت رسید، اما رفتار او با بازیگران بد طی سال­های اخیر به طور فزاینده­ای اقتدارگرا و دوستانه شد.

علی‌رغم انقضای دوره او در 8 فوریه 2021، ماه­ها از برگزاری انتخابات خودداری کرد.

استفاده فارماجو از زور نیز مشکل­ساز بوده است. در اوایل سال 2020، او 700 سرباز سومالیایی آموزش‌دیده توسط ترکیه را به امید حمایت سیاسی قانع‌کننده در منطقه گدو مستقر کرد که منجر به درگیری شدید با نیروهای دولتی جوبالند شد.

فارماجو که نتوانست بقای سیاسی خود را با زور تضمین کند، به امید خرید راه پیروزی به حامیان مالی ثروتمند خارجی مانند قطر و امارات روی آورد.

هر دوی این کشورها در انتخابات 2017 میلیون‌ها دلار به نامزدها داده و سهم خود را به 50 تا 100 میلیون دلار در چرخه فعلی افزایش دادند.

این­ها ممکن است در یکی از فقیرترین کشورهای جهان مبالغ چشمگیری به نظر برسد، اما در واقع، ضروری تلقی می‌شوند، زیرا سومالی اکنون خرید رقابتی رأی را برای 329 منتخب پارلمانی خود عادی کرده است.

برکناری فارماجو، به واشنگتن فرصت­های جدیدی برای پیگیری منافع مشترک در چندین جبهه می­دهد.

بایدن با اعزام مجدد نیروهای آمریکایی به سومالی مدت کوتاهی پس از پیروزی حسن شیخ، از این موضوع استفاده کرد. تغییر در دولت همچنین گسترش توافقنامه آبراهام به سومالی را به یک امکان متمایزتر تبدیل می­کند.