loader image

جستجو

China's lost opportunity in Israel

نشنال اینترست:
فرصت ازدست‌رفته چین در اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی به موضوع فرصت از دست رفته چین در اسرائیل پرداخت و تاکید کرد: این امر ممکن است پیامدهای فوری و بلندمدت برای جایگاه چین در غرب‌آسیا گسترده‌تر داشته باشد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشتی به‌قلم «مرده چای چازیزا» نوشت: تلاش‌های چین برای قرار دادن خود به عنوان یک میانجی در مناقشات غرب‌آسیا اکنون جای تردید دارد.

فقدان اقدامات مشخص پکن پس از مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس اکنون مورد بررسی قرار گرفته است.

این امر ممکن است پیامدهای فوری و بلندمدت برای جایگاه چین در غرب‌آسیا گسترده‌تر داشته باشد

در سال‌های اخیر، دیپلماسی میانجی‌گری به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اهداف و رویه سیاست خارجی چین ظاهر شده است و پکن عمداً خود را به عنوان یک واسطه  در منطقه غرب‌آسیا قرار می‌دهد.

این رویکرد با اهداف گسترده‌تر سیاست خارجی چین، از جمله گسترش نفوذ جهانی، تقویت روابط اقتصادی و قرار گرفتن خود به عنوان یک بازیگر بین‌المللی مسئول، همسو است.

در اوایل سال جاری، چین میانجی‌گر توافقی بین عربستان و ایران شد که بسیاری از آن به عنوان یک پیشرفت دیپلماتیک استقبال کردند.

در طول دهه‌ها، بازیگران زیادی در عرصه جهانی و منطقه‌ای، در برخی از مراحل، در مناقشات منطقه غرب‌آسیا، به‌ویژه درگیری اسرائیل و فلسطین، به عنوان واسطه‌های صلح مداخله کرده‌اند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، قدرت‌های منطقه‌ای (مانند مصر، ترکیه و عربستان) و سازمان‌های بین‌المللی بزرگ همگی بدون موفقیت چشمگیر تلاش کرده‌اند تا صلح و امنیت پایدار در منطقه را میانجی‌گری کنند.

چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی و بزرگ جهان، برخلاف قدرت‌های غربی یا روسیه، هیچ گونه بار مذهبی، سیاسی، تاریخی یا استعماری با خود حمل نمی‌کند و از این رو نامزدی مناسب برای شکستن بن‌بست در مناقشات منطقه و ایفای نقش یک کشور دلال صادق است.

پکن مشتاق است تا در مناقشه‌های غرب‌آسیا، به ویژه درگیری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین، بیشتر درگیر شود.

چین سابقه طولانی در روابط دوستانه با فلسطین دارد. از زمان تأسیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال 1964، چین کشور فلسطین را به رسمیت شناخته و فعالانه از فلسطینی‌ها حمایت کرده است.

پکن از آرمان فلسطین در مجامع بین‌المللی حمایت کرده و همواره از راه حل مسالمت آمیز مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری حمایت می‌کند.

در سال 2023، چین با تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامه مشارکت راهبردی امضا کرد که بر تعهد این کشور برای تقویت روابط خود با فلسطین تأکید کرد.

هم‌زمان، روابط چین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تکامل یافته و رشد کرده است. امروزه آن‌ها به ویژه در اقتصاد، فرهنگ، همکاری دانشگاهی و گردشگری قابل توجه هستند و در سال 2017 یک مشارکت جامع امضا کردند.

علاقه اصلی پکن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فناوری پیشرفته آن است و اسرائی(رژیم صهیونیستی)ل را به عنوان رهبر جهانی در فناوری و نوآوری در امنیت سایبری، کشاورزی زیستی و فناوری سبز می‌بیند.

موقعیت جغرافیایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آن را به یک گره بالقوه در «ابتکار کمربند و جاده» چین تبدیل کرده است.

برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، جذابیت پکن نه تنها در اقتصاد وسیع آن نهفته است، بلکه به این دلیل است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دنبال تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و سرمایه‌گذاری‌های خود به دور از آمریکا و اروپا است.

چین (به استثنای هنگ‌کنگ) پس از اتحادیه اروپا (48.5 میلیارد دلار در سال 2022) و آمریکا (22 میلیارد دلار در سال 2022) به سومین شریک تجاری بزرگ اسرائیل (21 میلیارد دلار در تجارت دو طرفه) تبدیل شد.

سازمان تروریستی فلسطینی حماس در تاریخ 7 اکتبر حملات غافلگیرانه گسترده‌ای را به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انجام داد. حماس هزاران راکت از غزه شلیک کرده بود و جنگجویان را برای کشتن و ربودن سربازان و غیرنظامیان فرستاده بود.