loader image

جستجو

Joe Biden's opportunity in Afghanistan

نشنال اینترست:
فرصت جو بایدن در افغانستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در مطلب خود با اشاره به اینکه بایدن باید سیاست خود را در قبال افغانستان اصلاح کند،‌ نوشت: دولت بایدن باید به سرعت برای محافظت از غیرنظامیان و کمک به افغان‌هایی که به دلیل حمایت از تلاش‌های جنگی امریکا در معرض تهدید هستند، اقدام کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست درمطلب خود به‌قلم «آدام لامون» نوشت: جو بایدن مقصر همه اشتباهات آمریکا در افغانستان نیست، اما می‌توانست از اشتباهات پیشین کشورش درس بگیرد.

ما ممکن است تا سال 2025 متوجه نتیجه‌ کمیسیون مستقل جنگ افغانستان نشویم، اما همین الان هم می‌توانیم افشاگری‌های خنده‌دار بازرس ویژه بازسازی این کشور را ببینیم و با توجه به آن متوجه وضعیت افغانستان در سال 2025 شویم.

یا می‌توان گزارش‌های نهادهای امنیت ملی آمریکا را خواند؛ گزارش‌هایی مملو از اتهامات مربوط به شکست اطلاعاتی، فرار از اتهامات و بی‌اعتمادی.

دولت بایدن باید به طرز ماهرانه‌ای انتقادات را از چگونگی پایان جنگ آمریکا در افغانستان به آنچه واقعاً مهم است، هدایت کند: چگونه آمریکا 20 سال، 2.31 تریلیون دلار و تقریباً جان 2500 آمریکایی را برای چیزی هدر داد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، در نهایت «شکست استراتژیک» نامید.

بررسی چنین جنگ طولانی‌مدتی ممکن است سخت باشد، اما آمریکا به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای حمایت از حقوق بشر و اصلاح اشتباهات گذشته باید جسورانه موضوعات بحث‌برانگیز مانند سوابق ارتش خود در حملات هوایی نادرست به غیرنظامیان در سراسر غرب آسیا را بررسی کند.

اطلاعات ناقص، هدف‌گیری عجولانه و اغلب نادقیق و کشته شدن هزاران غیرنظامی که بسیاری از آن‌ها کودک بودند. همه لکه‌های ننگی برای آمریکا هستند و دولت بایدن باید به سرعت برای محافظت از غیرنظامیان و کمک به افغان‌هایی که به دلیل حمایت از تلاش‌های جنگی ایالات متحده در معرض تهدید هستند، اقدام کند.

بایدن باید سیاست خود را در قبال افغانستان اصلاح کند. در سال گذشته، دولت بایدن 7 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به گروگان گرفته است تا طالبان لیبرال شود.

با این حال، این تلاش آمریکا برای تغییر رفتار این گروه شکست خورده است. در همین حال، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان ارزیابی کرد که طی یک سال گذشته، اقتصاد افغانستان 30 تا 40 درصد کاهش یافته و بیکاری تقریباً سه برابر شده است.

97 درصد مردم افغانستان ممکن است تا پایان سال در فقر زندگی کنند. مردم افغانستان نباید به خاطر جنایات طالبان متضرر شوند. طالبان دوست آمریکا نیست و ممکن است افغانستان راهبرد‌های خطرناک‌تری را در پیش گیرد. پس باید هر چه سریع‌تر به اوضاع آن رسیدگی شود.