loader image

جستجو

Türkiye's F-16 sale

دیفنس نیوز:
فروش اف-16 ترکیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «دیفنس نیوز»  در مطلب تازه خود ضمن اشاره ارسال پروتکل‌های تصویب الحاق سوئد به ناتو توسط اردوغان، نوشت:4 قانون‌گذار کلیدی آمریکا که باید به هواپیماهای جنگنده اف-16 به ترکیه چراغ سبز نشان دهند، نسبت به سایر مسائل ‌‌غیر‌مرتبط با پیوستن سوئد به ناتو ابراز نگرانی می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه دینفس نیوز در مطلب تازه خود به‌قلم «برایانت هریس» نوشت:«رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- پروتکل‌های تصویب الحاق سوئد به ناتو را این هفته به پارلمان فرستاد.

اما مشخص نیست که آیا این برای جلوگیری از فروش 20 میلیارد دلاری 40 فروند اف-16 جدید که آنکارا به‌دنبال آن است، کافی است یا خیر.

این مسئله به این دلیل است که 4 قانون‌گذار کلیدی آمریکا که باید به هواپیماهای جنگنده اف-16 به ترکیه چراغ سبز نشان دهند، نسبت به سایر مسائل ‌‌غیر‌مرتبط با پیوستن سوئد به ناتو ابراز نگرانی می‌کنند.

رؤسا و اعضای رده‌بندی کمیته‌های روابط خارجی در سنا و مجلس نمایندگان می‌توانند به‌طور یک‌جانبه بر فروش تسلیحات نظارت کنند و در حال حاضر، حداقل 2 نفر از آن‌ها هنوز متعهد به امضای فروش نیستند.

بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، دموکرات، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که از دیدن حرکت مثبت ترکیه در قبال پیشنهاد سوئد در ناتو خوشحال است و خاطرنشان کرد: واضح است که آن‌ها باید قبل از بررسی فروش تسلیحات این کار را انجام می‌دادند.

کاردین افزود: اما مسائل دیگری وجود دارد که ما در مورد فروش تسلیحات ارزیابی می‌کنیم. استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی، مسائل حقوق بشر و نگرانی‌هایی که ما داریم.

او گفت: «اما من نمی‌خواهم در حال حاضر هیچ علامتی بدهم، زیرا ما آن گفتگوها را با دولت نداشته‌ایم.» ابتدا می‌خواهم از دولت بشنوم.

وزارت خارجه آمریکا هنوز به‌طور رسمی کنگره را از فروش اف-16 ترکیه مطلع نکرده است، اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در ماه جولای گفت که پس از موافقت اردوغان برای لغو عضویت سوئد در ناتو، دولت بایدن با این توافق پیش خواهد رفت.

دفتر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مایک مک کال، آر-تگزاس، به درخواست برای اظهار نظر در زمان مطبوعات پاسخ نداد.

سخنگوی «گرگوری میکس» از نیویورک، نماینده ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که این عضو رده بندی منتظر تصویب پارلمان ترکیه برای الحاق سوئد به ناتو و همچنین توقف حملات علیه شرکای آمریکایی در منطقه، در همکاری برای مقابله با جریان‌های مالی غیرقانونی روسیه و کاهش تنش در دریای اژه در این کشور است.

سخنگوی میکس گفت: «انتقال این پروتکل‌ها به تنهایی موضع او را تغییر نداده است و او امیدوار است که فوراً تصویب شود و پیشرفت در همه این موضوعات حاصل شود».

حملات هوایی ترکیه زیرساخت‌های غیرنظامی را در شمال شرق سوریه که تحت کنترل کردها است بمباران کرده و آب و برق را در بسیاری از مناطق قطع کرده است.

بر اساس گزارش دولت تحت رهبری کردها که تقریباً 900 نیروی آمریکایی مستقر در سوریه از آن پشتیبانی می‌کنند، حملات ترکیه دست کم 218 غیرنظامی را کشته است.

ترکیه در اوایل ماه جاری پس از حمله گروهی وابسته به حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک به وزارت کشور در آنکارا که منجر به زخمی شدن 2 افسر شد، تازه‌ترین کارزار خود را علیه شمال شرق سوریه آغاز کرد. پ‌ک‌ک وابسته به دولت تحت رهبری کردها در شمال شرق سوریه است.

ترکیه قبلاً در حملات هوایی قبلی خود در شمال شرق سوریه از اف-16‌های ساخت آمریکا استفاده کرده است.

ترکیه همچنین در جریان جنگ 2020 با ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، اف-16 در آذربایجان مستقر کرد.

آذربایجان در آن جنگ پیروز شد و بیش از 100 هزار ارمنی در ماه سپتامبر از این منطقه گریختند، اقدامی که ارمنستان آن را پاک‌سازی قومی توصیف کرده است.

سناتور «جیمز ریش» از آیداهو جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا در پاسخ به سؤال دیفنس نیوز در مورد اقدامات ترکیه در سوریه و آذربایجان، گفت که نگرانی‌هایی دارد. با این حال، وی افزود، اگر ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تائید کند، ممکن است همچنان برای اف-16 چراغ سبز نشان دهد.

ریش به خبرنگاران گفت که دولت بایدن از زمانی که اردوغان پروتکل‌های تصویب را به پارلمان ارائه کرد، با کنگره تماس نگرفته است، اما گفت: «فکر نمی‌کنم آن‌ها واقعاً نیازی به این کار داشته باشند، زیرا ما گفتگوهای طولانی و مفصلی در مورد آن داشته‌ایم. همه می‌دانند که این پارامترها چه بوده است.»

در حالی که فروش اف-16 هنوز در تعادل است، مهم‌ترین مانع ترکیه برای معامله دیگر عاملی نیست.

سناتور «باب منندز» پس از اینکه وزارت دادگستری در ماه سپتامبر یک کیفرخواست فساد علیه او رونمایی کرد، سمت خود را به‌عنوان رئیس هیئت روابط خارجی از دست داد. به این ترتیب، منندز اختیار خود را برای متوقف کردن یک‌جانبه فروش تسلیحات از دست داده است.

منندز متعهد شده بود که فروش اف-16 را حتی در صورت تصویب الحاق سوئد به ناتو از سوی ترکیه انجام دهد و به موارد متعدد دیگری اشاره کرد.

یکی از برجسته‌ترین نگرانی‌های او، تهاجمات مکرر ترکیه به حریم هوایی یونان، متحد ناتو و اشغال مداوم قبرس شمالی بود.

دموکرات نیوجرسی نسبت به اتهاماتی مبنی بر دریافت رشوه از مصر اعتراف کرد و به نوبه خود از همکاران سنا خود لابی کرد تا کمک نظامی آمریکا به قاهره را قطع یا شرطی نکنند. منندز در سنا باقی می‌ماند و در کمیته روابط خارجی حضور دارد.