loader image

جستجو

The lack of Barjam is a danger to Israel

جروزالم پست:
فقدان برجام خطری برای اسرائیل است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه فقدان برجام خطری برای اسرائیل است، نوشت: اگر توافق هسته‌ای با تمام نقاط ضعف آن وجود داشته باشد، ایران سابقه روشنی در به تعویق انداختن موضوع تسلیحات برای جلوگیری از خطر حمله اسرائیل یا آمریکا دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «یونا جرمی باب» نوشت: فقدان توافق با ایران می‌تواند خطر هسته‌ای محتمل‌تری را برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و متحدانش به همراه داشته باشد، اگرچه هر دو دولت بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت با این توافق مخالفت کرده‌اند.برخی از دستگاه‌های اطلاعاتی و دفاعی عدم توافق را بدتر از انعقاد یک توافق بد می‌دانند.

منطق این منابع این است که ایران می‌تواند ظرف چند هفته به اورانیوم 90 درصدی تسلیحاتی دست یابد. علاوه بر این، با جمع کردن تمام سطوح مختلف غنی‌سازی که ایران انباشته کرده است، می‌تواند نه تنها به یک بمب هسته‌ای، بلکه در برخی تخمین‌ها به چهار بمب دست یابد.

تردیدی نیست که ایران هنوز بر تعدادی از مسائل مربوط به تسلیحات، انفجار و تحویل بمب هسته‌ای مسلط نشده است.

با این حال، اعضای تشکیلات اطلاعاتی و دفاعی که طرفدار یک توافق بد در مقابل عدم توافق هستند، می‌گویند که این سناریو ممکن است ایران را به تلاش برای تسلط بر این مهارت‌ها وا دارد و حتی در معرض خطر حمله
احتمالی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا آمریکا قرار دهد.

به گفته این منابع، در مقابل، اگر توافق هسته‌ای با تمام نقاط ضعف آن وجود داشته باشد، ایران سابقه روشنی در به تعویق انداختن موضوع تسلیحات برای جلوگیری از خطر حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا آمریکا دارد.

توافق جدید، برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را نهایتاً دو سال به تعویق می‌اندازد و این مقامات معتقدند هر مقدار زمان برای به تاخیر انداختن آن حیاتی است و باید از آن بهره برد.

به علاوه، اکثر این مقامات معتقدند که آیت‌الله‌ها هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کنند، بلکه صرفاً می‌خواهند آن را در اختیار داشته باشند تا توانایی خود را برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای تقویت کنند.

برخی منابع حتی به طرز تحریک‌آمیزی نشان می‌دهند که غرب در دوره 2017-2015 دولت اوباما تلاش کافی برای رفع تحریم‌های ایران انجام نداده است.

در روایت آن‌ها، ایران بازیگر بدی است، اما می‌تواند با ترکیبی از انگیزه‌های مثبت و منفی برای به تاخیر انداختن نامحدود عبور از آستانه هسته‌ای تشویق شود. از نظر آن‌ها، این فرمول حدود 25 سال تهران را مصون نگه داشته است.