loader image

جستجو

آمریکا اشوبگر+ جهان

فیر آبزرور: دلایل و شواهد اینکه آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین و بدترین آشوبگر جهان معرفی می‌شود چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «فیر آبزرور» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به گزارش مدنی انتشارات سازمان صلح جهانی در سال 2021 که آمریکا را به‌عنوان بزرگ‌ترین و بدترین آشوبگر جهان معرفی‌ می‌کند،‌ به بررسی  دلایل و شواهد درج شده در این گزارش می‌پردازد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه فیرآبزرور در یادداشت تازه خود به‌قلم «مهدی علوی» نوشت: در سال 2019، «جیمی کارتر» -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- مکالمه‌ای را که با «دونالد ترامپ» -رئیس‌جمهور آن زمان-  در کلیسا داشت، به اشتراک گذاشت. او گفت که ترامپ برای مشاوره در مورد چین با وی تماس گرفت. کارتر که روابط آمریکا با چین را در سال 1979 عادی کرد، به ترامپ گفت که این کشور تنها 16 سال در صلح بوده است. او همچنین آمریکا را «جنگجوترین کشور در تاریخ جهان» خواند.

کارتر دوران ریاست‌جمهوری خود را مسالمت­‌آمیز می­داند، اما سوابق او چیز دیگری می­گوید. این کشور در دوره ریاست‌جمهوری وی از سال 1977 تا 1981 پیوسته در حال تحریک درگیری­‌ها در سراسر جهان بود. بارزترین نمونه آن، جنگ ایران و عراق بود که آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و متحدانشان با حمایت از عراقی‌­ها در آن دخیل بودند.

گزارش مدنی 2021، انتشارات سازمان صلح جهانی، آمریکا را به‌­عنوان بدترین آشوبگر جهان معرفی می­کند. شواهد این امر روشن است.

نخست اینکه، آمریکا حداقل 750 پایگاه نظامی در حدود 80 کشور جهان دارد. همچنین بیش از 170 هزار نیرو در 159 کشور مستقر هستند.

دوم اینکه، در سال 2016، واشنگتن پست گزارش داد که آمریکا بین سال‌­های 1947 و 1989، 72 بار برای سرنگونی دولت‌های مستقل تلاش کرده است.

سوم اینکه، دولت به استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه بسیاری از کشورها ادامه می‌دهد تا آن‌ها را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های واشنگتن کند.

می­توان از ایران به ­عنوان بدترین نمونه نام برد که آمریکا به دنبال استفاده از سیاست «فشار حداکثری» علیه این کشور بوده است. تحریم‌ها همچنین نقض آشکار منشور سازمان ملل است و بر غیرنظامیان تأثیر می‌گذارد. این مداخلات ناروا در ایران برای مردم کشوری که با حقوق بشر آشنا نیست، درد و رنج را به همراه داشته است.

در این میان، آمریکا به عنوان کشوری شناخته می­شود که به حقوق بشر، دموکراسی و صلح می­پردازد، در مورد فقدان دموکراسی در برخی از کشورها سخن می­گوید، اما در عین حال از حاکمان ظالم در برخی دیگر از کشورها حمایت می­کند.

اگر آمریکا واقعاً به حقوق بشر، دموکراسی و صلح علاقمند است، پس باید اقدامات خود را نیز تغییر دهد. و بهتر است با رعایت منشور سازمان ملل متحد و احترام به قوانین بین­المللی این کار را آغاز کند.

در دهه 1980، با نقض پروتکل 1925 ژنو، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور به عراق کمک کردند، درست زمانی که صدام حسین دستور استفاده از سلاح‌­های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی را صادر کرد. اکثر قربانیان آن حمله در سال 1988 بلافاصله جان خود را از دست دادند، در حالی که بسیاری دیگر هنوز از عواقب آن رنج می­برند.

آمریکا باید نقشی که در جنگ ایفا کرده است را بپذیرد و برای صدمات و خسارات ناشی از آن تاوان دهد.

تحریم­‌های شدیدی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، شکاف با اتحادیه اروپا، روسیه و چین را عمیق­تر نموده که همه آن­ها در سال 2015، توافق هسته­ای را با تهران امضا کردند.

در بلندمدت، تنش‌زدایی بین آمریکا و ایران می‌تواند راه را برای ایرانی‌ها هموار کند تا کودتای 1953 علیه دولت منتخب دموکراتیک محمد مصدق را ببخشند.

اقدامات آمریکا در عراق نیز فراموش نشده است. اگر ملتی بدون تحریک به دیگری آسیب برساند، از متجاوز انتظار می­رود که خسارت وارده را جبران کند.

در سال 2003، آمریکا تحت ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش» به بهانه ارتباط عراقی‌ها با القاعده و داشتن سلاح‌های کشتار جمعی به این کشور حمله کرد.

حمله آمریکا به ناچار منجر به ظهور گروه­‌های افراطی مانند داعش شد که در سال 2014 مناطقی در عراق و سوریه را تصرف کردند.

زمانی که عراقی‌ها به رهبری «سردار سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در برابر داعش مقاومت و آن­ها را از عراق بیرون کردند، بسیاری از مردم از آزاد شدن کشورشان خوشحال شدند. آمریکا به جای تبریک به این دو نفر برای نقشی که ایفا کردند، تمامیت ارضی عراق را مورد حمله قرار داد.

یمن یکی دیگر از مکان­های ویران ­شده توسط آمریکایی­ها است. در سال 2015، ائتلاف تحت رهبری عربستان با حمایت و تسلیحات آمریکا، بریتانیا و فرانسه، بمباران بی‌رویه یمن را آغاز کرد که در پاسخ به تسلط شورشیان حوثی تحت حمایت ایران بود. این ویرانی­ها منجر به قحطی و گرسنگی بیش از 5 میلیون نفرشده است.