loader image

جستجو

Us,Chairman,Of,The,Joint,Chiefs,Of,Staff,,General,Mark

امریکن کانزروتیو:
قانون اساسی شخصی ژنرال میلی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «امریکن کانزروتیو» در یادداشت خود به بررسی موضوع قانون اساسی شخصی ژنرال میلی پرداخت و نوشت: ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل اقدامات خود در دوران دولت ترامپ تحت نظارت قرار گرفته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه امریکن کانزروتیو در یادداشت خود به‌قلم «پیتر ون بورن» نوشت: آتلانتیک اخیراً مقاله‌ای را منتشر کرده است که در آن از ژنرال «مارک میلی» -رئیس سابق ستاد مشترک ارتش- به دلیل اقداماتش در دوران ترامپ تمجید کرده است.

این قطعه تلاش می‌کند تا میلی را ‌‌به‌عنوان قهرمانی که از قانون اساسی در برابر تهدیدی که ترامپ ایجاد می‌کند، محافظت کرده است.

روایت مقاله منعکس‌کننده یک موضوع تکراری در دوران ترامپ است، جایی که اقداماتی که ‌غیر‌قانونی، ‌غیر‌اخلاقی یا خلاف قانون اساسی تلقی می‌شدند.

گاهی اوقات اگر به نظر می‌رسید که ترامپ را به چالش می‌کشند یا مخالفت می‌کردند، مورد ستایش قرار می‌گرفتند

. ‌‌به‌عنوان مثال، پرونده بدنام استیل که منجر به تحقیقات ‌‌‌قابل‌توجهی شد و هزینه‌های ‌‌‌قابل‌توجهی را متحمل شد، به جای عواقب قانونی برای دروغ گفتن بالقوه به اف‌بی‌ای، صرفاً به جریمه کمیسیون انتخابات برای افراد درگیر منجر شد. این موضوع زمینه را فراهم می‌کند تا ژنرال میلی از دولت ترامپ ‌‌به‌عنوان ناجی قانون اساسی در نظر گرفته شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که ژنرال میلی آرزوهای سیاسی ظاهری و جاه‌طلبی‌های بالاتری در واشنگتن دارد، به خصوص که ترامپ همچنان یک مدعی برای دور دوم ‌ریاست‌جمهوری است.

فرض اصلی مقاله این است که ترامپ یک خطر ذاتی است و از چهره‌هایی مانند میلی می‌خواهد که خارج از نقش قانون اساسی خود برای جلوگیری از یک فاجعه احتمالی عمل کنند.

در مقابل، شایان ذکر است که ترامپ دوره ‌ریاست‌جمهوری خود را بدون آغاز جنگ‌های جدید، انجام حملات هسته‌ای یا به کارگیری ارتش علیه معترضان قانونی به پایان رساند.

این مقاله به بی‌احترامی تلقی‌شده ترامپ نسبت به ارتش می‌پردازد، همان‌طور که میلی و مقامات سابقی مانند جان کلی بیان کردند و نشان می‌دهد که انتقال مفاهیم شرافت و وظیفه چالش‌برانگیز است. این نشان می‌دهد که نگرش ترامپ در دوران تصدی میلی ‌‌به‌عنوان صاحب مقام، مشکلات اساسی ایجاد کرد.

با این حال، سؤالاتی در مورد اینکه میلی یا دیگران چگونه ممکن است اقدامات رؤسای جمهور گذشته، مانند جورج دبلیو بوش و باراک اوباما را ارزیابی کنند، ایجاد می‌کند.

تصمیمات آن‌ها منجر به درگیری‌های مهمی از جمله حمله به عراق و بمباران زیرساخت‌های لیبی شد که منجر به تلفات ‌‌‌قابل‌توجهی شد. آیا آن اقدامات عاقلانه تلقی می‌شد و آیا مداخله رهبران نظامی برای حمایت از قانون اساسی را ضروری می‌کرد؟

در اصل، بحث پیرامون نقش ژنرال میلی در حمایت از قانون اساسی بحث‌‌‌برانگیز است.

در حالی که برخی اقدامات او را ‌‌به‌عنوان ضروری برای مقابله با تهدیدات مورد تمجید قرار می‌دهند، برخی دیگر سابقه‌ای را که ایجاد می‌کند و اینکه آیا مناسب است برای رهبران نظامی به چنین شیوه‌ای مداخله کنند، زیر سؤال می‌برند. پیامدهای سیاسی و قانون اساسی این اقدامات همچنان موضوع بحث و بررسی است.

اقدامات جنجالی ژنرال میلی و زنجیره فرماندهی

ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل اقدامات خود در دوران دولت ترامپ تحت نظارت قرار گرفته است. در حالی که او علناً بر اهمیت زنجیره فرماندهی و نقش ‌رئیس‌جمهور ‌‌به‌عنوان فرمانده کل تأکید می‌کرد، اقدامات او داستان دیگری را نشان می‌داد.

میلی، ترامپ را یک «پادشاه هسته‌ای» توصیف کرد و نسبت به اختیارات انحصاری ترامپ برای دستور استفاده از سلاح‌های هسته‌ای که یک پروتکل طولانی‌‌‌مدت است، ابراز نگرانی کرد. میلی در روزهای پایانی ‌ریاست‌جمهوری ترامپ، گامی خارق‌العاده برداشت و از افسران کلیدی ارتش خواست که به او وفاداری کنند و قول دهند که او را در هر تصمیم «عجیب یا ‌غیر‌معمول» دخالت دهند. او همچنین به مقامات ارشد نظامی دستور داد که به دستور کسی عمل نکنند، مگر اینکه او درگیر باشد و از زنجیره سنتی فرماندهی جدا شود. استدلال او مبتنی بر ترس بی‌اساس از این بود که ترامپ ممکن است جنگ هسته‌ای با ایران را پس از انتخابات ‌ریاست‌جمهوری 2020 آغاز کند.

علاوه بر این، میلی دو تماس تلفنی غیرمجاز با ژنرال لی زوئوچنگ از ارتش آزادی‌بخش خلق چین برقرار کرد. در این تماس‌ها، او به چینی‌ها اطمینان داد که آمریکا قصد ندارد اولین حمله را علیه آن‌ها انجام دهد. این اقدامات بدون دستور صریح و به دلیل نگرانی میلی در مورد اقدامات بالقوه ترامپ برای حفظ قدرت پس از حوادث 6 ژانویه انجام شد.

کوری شاک، محقق مؤسسه امریکن اینترپرایز، از اقدامات میلی انتقاد کرد و گفت که این اقدامات به ارتش ‌‌به‌عنوان یک مؤسسه آسیب می‌رساند. او استدلال کرد که آن‌ها درک ارتش را ‌‌به‌عنوان یک نهاد سیاسی تشویق می‌کنند و ماهیت ‌غیر‌سیاسی آن را تضعیف می‌کنند.

در حالی که برخی از اقدامات میلی برای اجرای سوگندش به قانون اساسی و حفاظت از کشور دفاع می‌کنند، برخی دیگر از جمله ترامپ، ‌رئیس‌جمهور سابق و سناتور مارکو روبیو خواستار استعفای او شده‌اند. ترامپ حتی از اقدامات میلی ‌‌به‌عنوان خیانت یاد کرد و نقض زنجیره فرماندهی را برجسته کرد.

به‌رغم اختلاف نظرها، جایگاه میلی در محافل سیاسی با حمایت بایدن و دیگر شخصیت‌های با نفوذ در واشنگتن همچنان قوی است. او تبدیل به یک چهره برجسته و قطبی‌کننده شده است که باعث گمانه‌زنی در مورد نقش آینده او، احتمالاً در مناصب سیاسی شده است.