loader image

جستجو

U.S. Secretary of Defense Lloyd Austin meets Israeli Defence Minister Yoav Gallant at a news conference at Ben Gurion Airport in Lod, Israel, March 9, 2023. REUTERS/Amir Cohen

کویینسی:
قطع کمک‌های آمریکا به اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» نوشت: دو مقاله قابل‌توجه در هفته گذشته منتشر شد که هر دو از واشنگتن خواستند کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را قطع کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «متیو پتی» نوشت: «نیکلاس کریستوف» -از نیویورک‌تایمز- با حمایت دو سفیر سابق آمریکا در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، نوشت که «کمک به یک کشور ثروتمند دیگر منابع کمیاب را هدر می‌دهد و روابط ناسالمی را ایجاد می‌کند که به هر دو طرف آسیب می‌رساند.»

در همین حال، «یاکوب سیگل» و «لیل لیبوویتز»سردبیران مجله راستگرای تبلت، استدلال کردند که «اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ازای حدود 4 میلیارد دلاری که سالانه از واشنگتن دریافت می‌کند، ارزش بسیار بیشتری را قربانی می‌کند.»

کریستوف احساسات بسیاری از لیبرال‌های آمریکایی را منعکس می‌کند که از غوغای جناح راست اسرائیل شوکه شده‌اند و نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، «بنیامین نتانیاهو» را یک مرد قدرتمند غیرلیبرال می‌دانند.

از سوی دیگر، سیگل و لیبوویتز ادعای بسیاری از تندروهای اسرائیلی و محافظه‌کاران نوین آمریکایی، مانند نویسندگان گزارش «Clean Break» در سال 1996 را تکرار می‌کنند که معتقد بودند کمک‌های آمریکا «خوداتکایی» اسرائیل را تضعیف و «آزادی از عمل» آن را محدود می‌کند.

درواقع، کمک‌های مالی کم‌اهمیت‌ترین بخش روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است. آمریکا به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ضمانت‌های امنیتی گسترده‌ای می‌دهد و آن‌ها را در تمام سطوح سیاست نظامی و دیپلماتیک آمریکا در غرب‌آسیا بسط می‌دهد.

تمرکز بر 3.8 میلیارد دلار در سال که بیش از هر چیز دیگری به تولیدکنندگان اسلحه آمریکایی یارانه می‌دهد، دیگر اشکال حمایتی را که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بدیهی می‌داند نادیده می‌گیرد.

همان‌طور که «تام نایدز» -سفیر مستعفی آمریکا در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، گفت: «بیشتر اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند آمریکا از تجارت آن‌ها دور بماند.» تمایلی که بسیار بیشتر از پول است.

بخش اعظم حمایت آمریکا از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا بدون هزینه به نظر می‌رسد یا در سیاست آمریکا توجه چندانی به آن نمی‌شود. آرای سازمان ملل متحد و سیاست منع اشاعه هسته‌ای موضوعات محرمانه‌ای هستند که اکثر آمریکایی‌ها به آن‌ها توجهی ندارند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا درکی نادرست و متناقض از اکثر مسائل غرب‌آسیا دارند.

ازآنجایی‌که دموکرات‌ها به‌طور فزاینده‌ای با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند، جناح چپ این حزب کمک‌ها را محور بحث خود قرار داده است.

الکساندریا اوکاسیو کورتز پس از کشته شدن یک خبرنگار فلسطینی-آمریکایی توسط سربازان اسرائیلی گفت: «ما حتی نمی‌توانیم مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا دریافت کنیم.»

واکنش شدید طرفدار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه چپ‌های تشکیلات دموکرات فقط توجهات بیشتری را به این موضوع جلب کرده است.

با توجه به اینکه جمهوری خواهان بیشتر از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حمایت می‌کنند، این حزب ممکن است به سمت یک جنگ داخلی بر سر این موضوع پیش رود. ن

ظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان جوان و به‌ویژه مسیحیان انجیلی جوان، به‌طور شگفت‌انگیزی بر احساسات ضد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روی می‌آورند.

درحالی‌که سیاستمداران جمهوری‌خواه کمک‌های آمریکا به اوکراین را بررسی می‌کنند، ممکن است توجیه (ارائه) چک سفید امضا به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سخت‌تر باشد، کشوری که بسیار مرفه‌تر از اوکراین است و با تهدید کمتری مواجه است. موضوع کمک کردن نباید آغاز و پایان گفت‌وگو باشد.

حتی اگر هر پنی از کمک‌ها تمام شود، واشنگتن همچنان متعهد به حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طرق مختلف خواهد بود.

سیگل و لیبوویتز در مورد یک‌چیز درست می‌گویند: «نخبگان کنونی آمریکا» به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیاز دارند تا از وضعیت غم‌انگیز «استراتژی منطقه‌ای ما» دور شود.

همه سیاستمداران تشکیلاتی، از پلوسی گرفته تا مایک پمپئو، تل‌آویو را مدینه فاضله‌ای می‌دانند که توسط قدرت آمریکا تقویت ‌شده است.