loader image

جستجو

US Vice President Joe Biden, left, and Palestinian President Mahmoud Abbas, shake hands for the press at the presidential compound in Ramallah, West Bank, Wednesday, March 9, 2016. (Debbie Hill, Pool via AP)

نشنال اینترست:
لزوم هشدار بایدن به تشکیلات خودگردان فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست»در مطلب تازه خود ضمن اشاره به کمک سالانه صدها میلیون دلار آمریکا به تشکیلات خود گردان فلسطین، نوشت: آمریکا باید به تشکیلات خودگردان تأکید کند که نمی‌تواند به ایران اجازه نفوذ به خاکشان را بدهد و از طرفی نمی‌تواند درخواست کمک و پیشبرد امور را بدهد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در تحلیلی به‌قلم «ایتان فیشبرگر» نوشت: طی سال گذشته، جناح‌های برجسته فلسطینی روابط خود را با برخی از سرسخت‌ترین دشمنان آمریکا ازجمله روسیه، ایران و حتی نظام اسد در سوریه تقویت کرده‌اند.

درعین‌حال، تشکیلات خودگردان فلسطین که سالانه صدها میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند، با پرداخت کمک‌هزینه به خانواده‌های تروریست‌هایی که در حملات علیه شهروندان اسرائیلی شرکت کرده‌اند، به نقض قوانین آمریکا ادامه می‌دهد.

اگرچه دولت بایدن به‌طور موجهی بر روسیه و ایران متمرکز است، اما باید فلسطینی‌ها را نیز مورد بازخواست قرار دهد و اعلام کند که تعمیق اتحاد با دشمنان آمریکا و نقض قوانین این کشور عواقبی در پی خواهد داشت.

در 13 اکتبر، «محمود عباس» -رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین- با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. عباس در این نشست خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان به آمریکا به‌عنوان یک میانجی صلح منطقه‌ای اعتماد ندارد و افزود: «روسیه در کنار عدالت و قوانین بین‌المللی می‌ایستد» ​​که با توجه به تهاجم غیرقانونی مداوم این کشور به اوکراین، این بحث خنده‌دار است.

اگرچه دولت بایدن بیش از 500 میلیون دلار کمک به فلسطینی‌ها از آوریل 2021 همراه با 316 میلیون دلار اضافی برای حمایت عمومی و 201 میلیون دلار برای آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی اعلام کرده است؛ اما تشکیلات خودگردان همچنان به رفتار خود ادامه می‌دهد.

دیگر گروه‌های فلسطینی که توسط آمریکا به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند، با متحدان کلیدی روسیه مانند سوریه و ایران دیدار کرده‌اند که طبق گزارش‌ها، پهپادها و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای کمک به روسیه در جنگش علیه اوکراین اعزام کرده است.

به‌عنوان ‌مثال، در 19 اکتبر، یک هیئت فلسطینی برای دیدار با بشار اسد وارد سوریه شد. این اقدام نشان‌دهنده تکمیل تدریجی بین دو طرف بود که اولین بار در سال 2012 پس از ابراز حمایت حماس از شورشیان در جنگ داخلی سوریه، از هم پاشید.

حماس این نشست را «روز باشکوه» خواند و اعلام کرد که «حضور خود در سوریه و همکاری با دمشق در حمایت از مردم و ثبات سوریه» را از سر خواهد گرفت.

روابط تازه تقویت‌شده محصول مذاکراتی است که توسط ایران تسهیل شده که در پی توافق‌نامه‌های صلح با میانجیگری آمریکا منافعی در ادغام یک ائتلاف ضدآمریکایی و ضد اسرائیلی دارد.

نهضت جهاد اسلامی در فلسطین که در تابستان درگیری کوتاهی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) داشت، به معنای واقعی کلمه نیروی نیابتی ایران است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین سال‌هاست که توسط تهران مسلح شده و به گفته منابع اسرائیلی، «بودجه سالانه 100 میلیون دلاری دارد که بیشتر آن از طریق پرداخت‌هایی که به واسطه صرافی‌ها و سازمان‌های رفاهی فرضی انجام می‌شود، توسط ایران تأمین می‌گردد».

روابط فزاینده بین ایران و جناح‌های مختلف فلسطینی، بخشی از استراتژی نظام جمهوری اسلامی برای پیشی گرفتن آهسته‌آهسته از تشکیلات خودگردان و تسلط بر سرزمین‌های تحت کنترل فلسطین است، واقعیتی که با توجه به کاهش محبوبیت تشکیلات خودگردان، محتمل است.

دولت بایدن نباید تصمیم فلسطینی‌ها برای دو برابر کردن روابط با روسیه، ایران و سوریه را نادیده بگیرد.

اگرچه گزینه‌های این کشور در قبال گروه‌های تروریستی محدود است، اما آمریکا باید به تشکیلات خودگردان تأکید کند که نمی‌تواند به ایران اجازه نفوذ به خاکشان را بدهد و از طرفی نمی‌تواند درخواست کمک و پیشبرد امور را بدهد، سپس قوانین آمریکا را بپذیرد و بعد به زیر پا بگذارد.