loader image

جستجو

Do not extend Netanyahu's mandate1

والا:
مأموریت نتانیاهو را تمدید نکنید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» با اشاره به اینکه وزیر مستعفی دادگستری اسرائیل خواستار عدم تمدید ماموریت نتانیاهو شده است، نوشت: نتانیاهو به‌ دنبال خواسته‌های شرکایش برای تصویب قوانین قبل از تشکیل دولت نیاز به تمدید مأموریت دارد. ‌

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری والا در گزارش خودنوشت: «گیدعون ساعر» -وزیر مستعفی دادگستری- خواستار عدم تمدید مأموریت تشکیل دولت دریافتی توسط بنیامین نتانیاهو، رئیس لیکود شد.

به گفته ساعر، تشکیل دولت در حال حاضر تکمیل شده است و اکنون نتانیاهو سوگند را به تعویق می‌اندازد تا بتواند قوانین شخصی را تصویب کند.

با وجود سخنان وزیر، تشکیل دولت هنوز به پایان نرسیده است، زیرا موافقت‌نامه‌های ائتلافی که اصول و الزامات عقیدتی مشارکت را نیز در بر می‌گیرد، هنوز امضا نشده و تنها تقسیم نقش‌ها بین جناح‌ها انجام شده است.

انتظار می‌رود که مأموریت نتانیاهو روز یکشنبه به پایان برسد و او آماده بود در پایان هفته از «اسحاق هرتزوگ» -رئیس‌جمهور این کشور- درخواست تمدید کند.

ساعر در توییتر خود نوشت: انتقال امضای احزاب بلوک نتانیاهو برای جایگزینی رئیس کنست نشان می‌دهد که تشکیل دولت تکمیل شده است.

هدف: تصویب قوانین شخصی و حذف مسائل مشکل‌آفرین بر حسب تقاضای شرکا قبل از تأسیس دولت است.

به همین دلیل در قانون به ‌‌رئیس‌جمهور این اختیار داده شده که مهلت را تمدید کند. ‌‌رئیس‌جمهور باید درخواست نتانیاهو را رد کند.

نتانیاهو به‌دنبال خواسته‌های شرکایش برای تصویب قوانین قبل از تشکیل دولت نیاز به تمدید مأموریت دارد. ‌

به‌عنوان مثال، آریه درعی، رئیس شاس، خواستار تصویب اصلاحیه قانون اساسی دولت شد که انتصاب وی را ‌به‌عنوان وزیر واجد شرایط می‌کند.

«ایتامار بن گویر» خواستار تغییر دستور پلیس و انتقال اختیارات به آن شد و بزالل اسموتریچ، رئیس صهیونیسم مذهبی خواستار قانونی شد که اختیارات اداره مدنی را به وزیر وزارت دفاع منتقل می‌کند.

علاوه بر شراکت، نتانیاهو قصد دارد قانونی را که اجازه جدایی چهار عضو کنست از یک حزب را قبل از تشکیل دولت می‌دهد، لغو کند تا از احتمال شورش لیکود پس از تقسیم مواضع جلوگیری کند.

برخی از این قوانین اصلاح قوانین اساسی است که نیاز به کار طولانی مجلس دارد و لذا تمدید آن ضروری است. پس از ارائه امضای ائتلاف، لیکود شروع به آماده‌سازی برای قانون مورد نیاز می‌کند.

امروز، کمیته نظارتی به ریاست یوآو کیش عضو کنست، برای ایجاد کمیته‌های موقتی تشکیل جلسه خواهد داد که در مورد قوانین بحث می‌کنند و قادر به ترویج قوانین هستند. دیروز حزب لیکود اعلام کرد که تمامی امضاهای لازم برای انتصاب رئیس کنست به دست آمده است. این حزب خاطرنشان کرد که ۶۴ عضو کنست که به ائتلاف آینده تعلق دارند، از جمله اعضای کنست از یهودیت تورات، امضاهایی را در کنار پیشرفت چشمگیر در مذاکرات برای تشکیل دولت به تصویب رساندند.

رأی‌گیری برای تعیین رئیس روز دوشنبه انجام می‌شود. تصمیم برای برگزاری ‌‌رأی‌گیری در حدود یک هفته دیگر پس از تحویل امضاها به رئیس کنست اتخاذ شد. میکی لوی، رئیس کنونی، گفت: یک رئیس برای کنست بیست‌و‌پنجم انتخاب کنید. وی افزود: متأسفانه بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، درخواست غیرعادی برای انتخاب رئیس کنست نه در زمان تحلیف دولت، بلکه به منظور ترویج قانونی است که به افرادی که به حبس تعلیقی محکوم شده‌اند، اجازه می‌دهد ‌به‌عنوان وزیر خدمت کنند. ‌‌به‌رغم درد ناشی از دانستن این موضوع که هدف ائتلاف تشکیل‌‌دهنده این است، من بزرگوارانه عمل می‌کنم و به خواست رأی‌دهندگان احترام می‌گذارم و صحن علنی طبق قانون تشکیل خواهد شد.

در لیکود مدعیان زیادی برای ریاست کنست وجود دارد، از جمله عوفیر آکونیس، یوآو کیش، دودی امسالم و دنی دانون. نتانیاهو تاکنون تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را تا حدی برای تکمیل دور توزیع پرونده‌ها به شرکای دولت و شامل کردن رئیس در توزیع کلی وظایف اعضای لیکود به تعویق انداخته است. این در حالی است که برنامه ادای سوگند دولت در حال کوتاه شدن است.

قرار است ۲۸ روز دوره مأموریت نتانیاهو آخر هفته آینده به پایان برسد و او ممکن است برای ۱۴ روز دیگر از ‌‌رئیس‌جمهور درخواست تمدید کند. بلوک نتانیاهو تخمین می‌زند که مراسم تحلیف در آخرین لحظه و در روزهای حنوکا برگزار شود.