loader image

جستجو

Can Iran and the United States revive Borjam

ماندویس: آیا ایران و آمریکا می­‌توانند برجام را احیا کنند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «ماندویس» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه ایران تمایلی به حذف سانتریفیوژهای پیشرفته‌ که پس از خروج یکجانبه ترامپ از توافق به‌دست اورده است را ندارد، به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران و آمریکا می‌توانند برجام را احیا کنند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه خبری ماندویس در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابیر پورکایستا» نوشت: اگرچه احیای توافق هسته‌­ای ایران دشوار به نظر می­رسد، اما این احتمال وجود دارد که انجام این موضوع در فوریه 2022 محقق شود.

ممکن است آمریکا بر این باور باشد که از دست دادن احتمالی گاز طبیعی و نفت روسیه به دلیل جنگ اوکراین باید با بازگشت ایران به بازار جهانی نفت جبران شود.

وضعیت کنونی نشان می‌دهد که ایران توانایی‌های موشکی خود را کنار نمی­گذارد و از متحدان منطقه‌ای خود عقب‌نشینی نمی­کند، اما به نظر می‌رسد بایدن به توافق اولیه رسیده است.

ایران تمایلی به حذف سانتریفیوژهای پیشرفته­‌تر ندارد که پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق به دست آورده است. بقیه جهان مجبورند در دوره­ای زندگی کنند که در آن آمریکا، قوی­ترین قدرت نظامی و اقتصادی، دیگر قادر به پایبندی به معاهدات، چه در مورد گرم شدن کره زمین یا توافق هسته­‌ای با ایران نیست.

واشنگتن در حماقت خود در خروج از توافقی مانند برجام که هدف آن اعمال شدیدترین تحریم­ها بر ایران می­شد، تنها نبود. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از آمریکا می­خواست تا احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته­‌ای و خدشه‌­دار کردن قابلیت­های موشکی آن را حذف کند.

گروهی از کارشناسان نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرده‌اند که درخواست از آمریکا برای خروج از توافق با ایران اشتباه بزرگی است و بهترین کار برای دولت یهود این است که برای احیای برجام تلاش کند.

اگر ایران تسلیم خواسته­‌های آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می­شد، کنترل کامل نظامی بر غرب آسیا از جمله نفت این منطقه را به قدرت­های غربی می­داد.

اعمال مجدد بیش از 1 هزار تحریم از سوی ترامپ پس از خروج از توافق هسته­‌ای، ضربه اقتصادی سنگینی بر ایران وارد کرد. این امر با حملات مخفیانه به زیرساخت‌­های هسته‌­ای ایران و ترور دانشمندان این کشور تکمیل شد.

ترامپ و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تصور کرده بودند که تحریم­ها، ایران را به سمت تسلیم شدن سوق می­دهد. تهران در ابتدا از نقض مفاد برجام خودداری کرد و از دیگر امضاکنندگان این توافق یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین خواست به تجارت با ایران ادامه دهند.

مشکل کنونی آمریکا و متحدانش این است که چگونه می­توانند ایران هسته‌­ای را که با دور شدن از برجام ایجاد کردند، به موضع قبلی بازگردانند. ایران مایل است اکثر شروط توافق قدیمی را بپذیرد، اما بعید است سانتریفیوژهای پیشرفته خود را خنثی کند.