loader image

جستجو

On Monday, Belorussian army vehicles prepare for war games at an undisclosed location in Belarus.

اوراسیا تایمز:
مانورهای ناتو برای «تسخیر» جزایر روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا تایمز» در گزارش خود به بررسی مانورهای ناتو برای تسخیر جزایر روسیه، پرداخت و عنوان کرد: متحدان ناتو در حال آموزش برای مین‌گذاری دریای بالتیک و نیروهای هوابرد زمینی در سناریوی احتمالی درگیری با روسیه هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا تایمز در گزارش خود به‌قلم «ساکشی تیواری» عنوان کرد:در شرایطی که جوان‌ترین عضو ناتو و همسایه روسیه فنلاند میزبان تمرین‌های «بادهای انجمادی» هستند.

گزارش‌هایی وجود دارد که روسیه یک تمرین آموزشی برگزار کرده است که در آن ناوگان بالتیک این کشور پرتاب موشک کروز کالیبر به اهداف خود را تمرین می‌کند.

بر اساس این گزارش، عملیات ناوگان بالتیک توسط روس‌ها در حالی انجام شد که در حال انجام تمرینات گسترده ناتو «بادهای انجمادی» در خلیج فنلاند و منطقه جزایر الند در بالتیک بود.

با این حال، آخرین باری که روسیه یک رزمایش نظامی را در بالتیک همراه با رزمایش‌های ناتو در این منطقه آغاز کرد، در ماه ژوئن امسال بود، 2 ماه پس از اینکه فنلاند در ماه آوریل سال 2023 به جدیدترین عضو ائتلاف ناتو تبدیل شد.

رزمایش بادهای انجمادی برای اولین بار توسط یکی از اعضای جدید اتحاد یعنی فنلاند با حدود 5 هزار نظامی، 30 کشتی و 20 هواپیما که کمتر از 200 کیلومتر از مرز شمال غربی روسیه مانور نظامی انجام می‌دهند، برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، متحدان ناتو در حال آموزش برای مین‌گذاری دریای بالتیک و نیروهای هوابرد زمینی در سناریوی احتمالی درگیری با روسیه هستند.

حضور ناتو در فدراسیون روسیه احتمالاً عامل محرکی برای پرتاب کالیبر روسیه در بالتیک است. اگرچه جزئیات این رزمایش‌ها مشخص نیست، اما موشک کروز کالیبر به‌طور گسترده برای حمله به اهدافی در داخل اوکراین در جنگ جاری مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حال، کارشناسان نظامی بر این باورند که این موشک نمی‌تواند ناو هواپیمابر را که معمولاً مجهز به یک سیستم دفاعی چندلایه است که شامل سامانه دفاع نزدیک دریایی [CIWS]، موشک‌های میان‌برد و سیستم‌های دفاعی هوای دوربرد است، از بین ببرد.

ویژایندر کی تاکور، کهنه‌کار نیروی هوایی هند و ناظر مشتاق روسی، رهبر اسکادران، در نوشتن برای اوراسیا تایمز، گفت: «موشک‌های کروز مادون صوت، مانند کالیبر، هیچ تهدیدی برای ناو هواپیمابر ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها به راحتی قبل از اینکه به یک گروه حامل نزدیک شوند، شناسایی و حتی در مورد حمله اشباع. از بین می‌روند.»

این امر در تضاد با برنامه‌های روسیه است که شامل افزایش استقرار این موشک‌ها در نزدیکی منطقه بالتیک است.

گزارش‌ها در ماه گذشته حاکی از آن بود که روسیه در نظر دارد قایق‌های موشکی کوچک و مجهز به کالیبر (قایق‌های موشکی با اندازه متوسط کلاس کاراکورت و ناوهای موشکی کلاس بویان-M) را در دریاچه‌ای در قلمرو دورترین شمال غربی خود ‌‌به‌عنوان نقطه شلیک دیگری به سمت بالتیک مستقر کند.

برد پرواز موشک‌های کروز کالیبر که کاراکورت‌ها به آن‌ها مجهز هستند بیش از 1 هزار و 500 کیلومتر است. در همان زمان، در دریاچه لادوگا، کشتی‌های روسی در برابر نیروی دریایی کشورهای ناتو مستقر در بالتیک در امان خواهند بود. اگر گزارش‌های مربوط به پرتاب‌های جدید کالیبر صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد روسیه بر موشک‌های کالیبر خود با وجود محدودیت‌های مرتبط با آن‌ها تأکید دارد.

با این اوصاف، دریای بالتیک نقطه عطف مهمی بوده است، ‌‌به‌ویژه از زمانی که اتحاد غربی به رهبری آمریکا از آن ‌‌به‌عنوان «دریاچه ناتو» یاد کرد که نشان‌دهنده همبستگی استراتژیک آن‌ها در برابر آنچه آن‌ها ‌‌به‌عنوان تهاجم نظامی مسکو از زمان جنگ سال 2014 می‌دیدند. با این حال، ورود فنلاند به ناتو اوضاع را برای روسیه پیچیده‌تر کرده است.

فنلاند مانورهای «بادهای انجمادی 23» را در اوایل ماه جاری آغاز کرد که اولین مانور مشترک دریایی آن با اعضای ناتو از زمان پیوستن به این ائتلاف است.

در این رزمایش گروه یک مقابله با مین‌های ناتو که شامل 7 ناو جنگی از لهستان، آلمان، هلند و فرانسه و همچنین 3 کشتی از آلمان و هلند است، شرکت می‌کند.

پیش از این رزمایش، نیروی دریایی فنلاند به خبرنگاران گفت که 16 هواپیمای متفقین نیز در مانورهای هوایی که بر فراز بخش‌هایی از شمال دریای بالتیک و جنوب فنلاند برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: رزمایش‌های هوایی علاوه بر نیروی هوایی توسط ارتش و گارد مرزی نیز انجام خواهد شد. نیروی دریایی خاطرنشان کرد که برخی از کشتی‌های شرکت‌کننده در تورکو و هلسینکی پهلو می‌گیرند، اما برای عموم قابل دسترسی نخواهند بود.

علاوه بر این، یک یگان تفنگ‌داران دریایی آمریکا متشکل از جت‌های جنگنده اف-18، هواپیمای گشت دریایی فرانسه آتلانتیک 2 و بالگردهای عملیاتی نیروی دریایی ناتو دریانوردی گروه یک نیز قرار بود در این رزمایش شرکت کنند.

انتظار می‌رود این رزمایش‌ها باعث ایجاد مشاجره در نیروهای نظامی روسیه شده باشد. ‌‌به‌عنوان مثال، نشریه روسی ایزوستیا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شده بود که کارشناسان نظامی در مسکو رد نکرده‌اند که این رزمایش ممکن است شبیه‌سازی تصرف جزایر روسی گوگلند، بولشوی تیوترز، محاصره قدرتمند و متعاقب آن خلیج فنلاند و منطقه کالینینگراد باشد.

سناریوی رسمی اعلام‌شده تمرینات ماهیت تهاجمی اقدامات را پنهان نمی‌کند. سربازان اتحاد در حال یادگیری مین‌گذاری در دریای بالتیک و فرود آوردن نیروهای دریایی هستند.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که کارشناسان ادعا می‌کنند در حالی که ناتو به‌طور منظم این رزمایش‌ها را در منطقه دریای بالتیک انجام می‌دهد، این تمرین‌ها در سال 2023 به طرز محسوسی خشونت‌آمیزتر بودند. همچنین از یوهاپکا راوتاوا، فرمانده فنلاندی، برای اثبات این موضوع استناد کرد. رائوتاوا قبل از رزمایش گفته بود که کشتی‌های ضد مین ائتلاف در این رزمایش تصادفی نبودند.