loader image

جستجو

Rebalancing US relations in North Africa without undermining the Abraham Accords

واشنگتن:
متعادل کردن روابط آمریکا در شمال آفریقا بدون تضعیف توافقات آبراهام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» درگزارشی از متعادل کردن روابط آمریکا در شمال افریقا بدون تضعیف توافقات آبراهام خبر داد.

فهرست مطالب

 

 

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در گزارشی به‌قلم «هنبرگ» «قولیدی» خبر داد: در روزهای 29 اکتبر و 5 نوامبر، چندین راکت به شهر اسمره در صحرای غربی تحت کنترل مراکش اصابت کرد که به‌طور ‌قابل‌توجهی درگیری چند دهه بر سر این سرزمین را تشدید کرد و تنش‌های رباط با الجزایر را تشدید کرد.

در پس زمینه تنش‌های منطقه‌ای ناشی از جنگ غزه، آمریکا با وظیفه حساس مدیریت 2 رابطه کلیدی روبروست: شراکت تاریخی خود با مراکش که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده است و تعامل با الجزایر که در انجام آن ناکام مانده است.

از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تعامل دیپلماتیک با مراکش متزلزل شده است. وزارت خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ماه گذشته دستور تخلیه دفتر ارتباطی خود در رباط را صادر کرد.

در حالی که عربستان از حمله نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به غزه ابراز نگرانی کرده است.

تردید رباط برای حمایت علنی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در طول جنگ منعکس‌‌کننده چشم‌انداز پیچیده سیاسی داخلی آن است که با حمایت گسترده مردمی از آرمان فلسطین و درخواست‌های فزاینده برای برگرداندن توافق عادی‌سازی مشخص شده است.

صحرای غربی برای الجزایر نیز یکی از موضوعات مهم منافع ملی است و تنش‌های دوجانبه بر سر این موضوع از ماه آگوست سال 2021، زمانی که الجزایر روابط دیپلماتیک خود را قطع کرد و صادرات گاز به مراکش را در بحبوحه افزایش جهانی قیمت انرژی متوقف کرد، تشدید شد.

مقامات الجزایر در اعلام این تصمیم به «اقدامات خصمانه» عربستان اشاره کردند که به‌طور مبهم تعریف شده بود.

الجزایر همچنین حریم هوایی خود را، یکی از بزرگ‌ترین فضاهای آفریقا، به روی همه هواپیماهای مراکشی بست و زمان و هزینه ‌قابل‌توجهی را به پروازهای شرق اضافه کرد.

در این چشم‌انداز در حال تحول، واشنگتن باید به حمایت از روند رهبری سازمان ملل برای حل مناقشه صحرای غربی ادامه دهد و در عین حال از به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر این سرزمین نیز حمایت کند.

این رویکرد متوازن می‌تواند به تسهیل تعامل فعال با الجزایر کمک کند، بدون اینکه روابط مراکش با اسرائیل را که در خدمت منافع استراتژیک گسترده‌تر آمریکا در منطقه است، از بین ببرد.