loader image

جستجو

Not stopping terrorism with the collapse of the Palestinian Authority

مطالعات امنیت ملی (INSS):
متوقف نشدن تروریسم با فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله خود به بررسی و تحلیل متوقف نشدن تروریسم با فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) به‌قلم «اودی دکل» نوشت: تشدید موضوع تروریسم که در قتل هفت شهروند اسرائیلی در اورشلیم آشکار شد، جرقه‌ای برای گسترش و تشدید واکنش‌ها به تروریسم، از جمله هدف قرار دادن تشکیلات خودگردان فلسطینی شد.

با این حال، تضعیف تشکیلات خودگردان در حال فروپاشی، از ترور جلوگیری نمی‌کند، بلکه به تشدید تنش دامن می‌زند، بار نیازهای غیرنظامی فلسطینی را به دوش دولت اسرائیل منتقل می‌کند.

فعالیت مصمم ارتش اسرائیل(رژیم صهینیستی) و نیروهای امنیتی برای خنثی کردن تروریسم به‌عنوان بخشی از عملیات «شکستن موج» از ابتدای سال 2023 تاکنون منجر به کشته شدن حدود 40 نفر از سمت فلسطینی‌ها شده است که اکثر آن‌ها از عوامل تروریستی و افراد مسلح بودند.

در همین حال، کارزاری برای تحریک مقاومت مسلحانه در رسانه‌های اجتماعی فلسطین در جریان است که توسط چندین عنصر مانند حماس، گروه‌هایی از جوانان فلسطینی مانند لانه شیر، جنبش اسلامی در اسرائیل(رژیم صهینیستی) و تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می‌شود.

ارتباط و توافق بین فتح و حماس و اقدامات متقابل شدید اسرائیل می‌تواند منجر به وقوع یک خیزش مردمی در مقیاس وسیع شود. با تسریع روند تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، ازهم‌پاشیدگی و از دست دادن انحصار خود در استفاده از زور، روند ظهور گروه‌های خشن و پر کردن خلاء افزایش خواهد یافت.

تشکیلات خودگردان فلسطین در اورشلیم جایگاهی ندارد و نمی‌تواند از اقدامات تروریستی در آنجا جلوگیری کند.

رویارویی بین فلسطینیان مسلح و نیروهای ارتش اسرائیل(رژیم صهینیستی) انگیزه و توانایی دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان برای برقراری نظم و قانون را از بین می‌برد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی از مناطق در حال درگیری می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهینیستی) و تشکیلات خودگردان فلسطین علاقه‌مند به ادامه هماهنگی امنیتی، به‌ویژه در دوره پرتنش هستند.

از نظر فلسطینی‌ها، این هماهنگی به حفظ کنترل خودگردان فلسطین و فتح در برابر حماس کمک می‌کند؛ اما در پی حادثه جنین، تشکیلات خودگردان از تعلیق هماهنگی امنیتی با اسرائیل(رژیم صهینیستی) خبر داد.

عوامل بسیاری در موضوع ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین دخیل است: فقدان افق فکری سیاسی، مسدود کردن دسترسی به سرزمین‌هایی که از نظر آن‌ها برای تشکیل کشور فلسطین تعیین شده است و از دست دادن مشروعیت رهبران فاسد آن و حکومت محمود عباس (ابومازن) در نزد افکار عمومی فلسطین و عوامل دیگر.

تا زمانی که ناکارآمدی تشکیلات خودگردان افزایش یابد، بار جمعیت فلسطین بر دوش دولت اسرائیل بیشتر خواهد شد.

دولت اسرائیل باید پیش از اواسط ماه مارس، ماه رمضان، سیاستی مسئولانه اتخاذ کند که هدف آن آرام کردن اوضاع و بیشتر شعله‌ور نکردن آن باشد و از اقدامات افراطی خودداری کند.

در این زمینه، توجه ویژه به موضوع کوه معبد (تضمین رفتار مطابق با وضعیت موجود) و اصطکاک در اورشلیم که به عرصه‌های دیگر، از جمله جامعه عرب در اسرائیل سرایت می‌کند، ضروری است.

تشکیلات خودگردان فلسطین عامل اصلی تروریسم نیست و علاوه بر این، ضعیف شده و قدرت خنثی کردن عناصر تروریستی را ندارد.

اگر دولت اسراییل(رژیم صهینیستی) به سیاست تنبیه تشکیلات خودگردان و تضعیف آن در پاسخ به هر حادثه تروریستی بدون ارزیابی دقیق روند انحلال و از دست دادن مشروعیت خود در نزد افکار عمومی فلسطین پایبند باشد و ادامه دهد، مسئله بقای آن مطرح خواهد شد.