loader image

جستجو

ولیعهد عربستان--

مدیل ایست آی: آیا محمد بن سلمان واقعاً رویکرد خود را تغییر می‌دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «میدل ایست آی» در یادداشت تازه خود به این موضوع پرداخت که ولی‌عهد عربستان با بررسی شرایط و بر اساس تجربه گذشته، دست به تغییر استراتژی رفتاری و رویکرد خود به‌ویژه نسبت به همسایگان این کشور زده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه میدل ایست آی در یادداشت تازه خود به‌قلم «مداوی الرشید» نوشت: سیاست‌های نادرست منطقه‌ای «محمد بن سلمان» در سال‌های اخیر به شدت به موقعیت ریاض لطمه وارد کرده است و دشمنان بیشتری را نسبت به دوستان، برای عربستان تشکیل داده است.

6 ماه اول سال 2021، برای محمد بن ‌سلمان، پس از یک سری اشتباهات سیاست خارجی، یک شکست بود.

با نزدیک شدن به پایان سال 2021، به نظر می‌رسد که این ولیعهد مصمم است تا این جریان را معکوس نموده و لحنی آشتی‌جویانه اتخاذ کند. اما برخی از تصمیمات نادرست گذشته او هنوز هم می‌تواند مانع از توانایی وی در متقاعد کردن همسایگانش شود مبنی بر اینکه او اکنون یک مرد صلح‌طلب است و نه یک رهبر جوان و پرهیاهو که در سال‌های اول ریاست‌جمهوری خود با بسیاری از متحدان احتمالی منطقه‌ای خود دشمنی کرد.

اعتماد به آخرین چرخش استراتژیک او ممکن است همچنان کم باشد.

از ابتدای سال 2021، محمد بن سلمان استراتژی جدیدی را برای جمع‌آوری حمایت از خود اتخاذ کرده است که این کار با پایان دادن به تحریم قطر و رسیدن به سایر کشورهای دور افتاده شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده است. سفر اخیر وی به شورای همکاری خلیج فارس از عمان آغاز شد. عمان کشوری است که رسانه‌های سعودی قبلاً آن را به ایجاد کریدوری برای قاچاق اسلحه به یمن متهم کرده بودند.

رهبری جدید عمان پس از مرگ «سلطان قابوس» ممکن است تحت فشار اقتصادی جهت پهن کردن فرش قرمز برای بن سلمان باشد.

قطر ممکن است محمد بن سلمان را به خاطر اعمال تحریم‌های سخت علیه این کشور ببخشد. قطر از سال‌های محاصره جان سالم به در برد، زیرا این کشور ثروتمند است و از حمایت آمریکا و سایرین در منطقه برخوردار است. قطر اخیراً برای کمک به ساختن پل‌ها در افغانستان و رسیدگی به آشفتگی‌هایی که آمریکا در این کشور ایجاد کرد و همچنین تخلیه هزاران افغان فراری، نقش مهمی را ایفا کرد.

این ولیعهد سعودی شاهد کمک قطر برای مصون ماندن آمریکا در مسئله خروج از افغانستان بود. حسادت باید او را عذاب داده و به این نتیجه رسانده باشد که اگر نمی‌توانید آن‌ها را شکست دهید، به آن‌ها بپیوندید.